10,2 miljoen bezoekers lokte het Louvre in Parijs vorig jaar. Daarmee is 2018 het beste jaar ooit voor het drukst bezochte museum ter wereld. Een van de belangrijke redenen voor die stijging in het aantal bezoekers is de videoclip ‘APES**T’ van Beyoncé en Jay-Z die opgenomen is in het Louvre.
Beyoncé en Jay-Z met de Mona Lisa van Leonardo da Vinci op de achtergrond, Beyoncé en enkele danseressen voor De kroning van keizer Napoleon van Jacques-Louis David, Jay-Z die rapt voor Het vlot van de Medusa van Théodore Géricault of het duo hand in hand met de Venus van Milo op de achtergrond … de videoclip van APES**T van The Carters in het Louvre sprak iets meer dan een half jaar geleden direct tot de verbeelding.
Voor de opnames kregen Beyoncé en Jay-Z speciaal toestemming om te filmen in het wereldberoemde museum. De video is ondertussen bijna 150 miljoen keer bekeken en toonde op die manier klassieke kunst aan een publiek dat daar meestal maar zelden mee in aanraking komt.
10,2 miljoen bezoekers voor het Louvre
De ongewone samenwerking legde ook het Louvre zelf geen windeieren. Het museum organiseerde zelfs een speciale tour langs alle beroemde werken die in de videoclip te zien zijn.
Het is maar een van de redenen waarom het Louvre in 2018 zijn beste bezoekersaantal ooit behaalde. Maar liefst 10,2 miljoen bezoekers telde het Parijse museum vorig jaar. Daarmee breekt het zijn eigen record van 2012 toen het Louvre 9,7 miljoen bezoekers lokte. Het Franse museum is al jarenlang het drukst bezochte museum ter wereld.
Herstel na enkele mindere jaren
Meer dan drie vierde van die bezoekers komt uit het buitenland. Vooral toeristen uit de Verenigde Staten, China, Brazilië, Spanje, Duitsland, Italië en het Verenigd Koninkrijk kwamen naar de Mona Lisa en de andere beroemde kunstwerken kijken.
Met het recordjaar 2018 herstelt het Louvre zich na enkele mindere jaren. De terroristische aanslagen in Parijs in 2015 hielden heel wat toeristen weg uit de Franse hoofdstad. Zelfs in 2017 was dat effect nog zichtbaar in het aantal bezoekers voor het Louvre. Dat lag met 8,1 miljoen maar liefst 25 procent lager dan in 2018.
Helft bezoekers jonger dan 30 jaar
De heropleving van het toerisme in Frankrijk en grote investering van het museum zelf hielpen dus bij die indrukwekkende stijging. Maar ook het effect van de video van APES**T van Beyoncé en Jay-Z mag niet onderschat worden. Dat blijkt uit het hoge aantal jongeren dat het Louvre bezocht vorig jaar. Maar liefst de helft van de bezoekers is jonger dan 30 jaar.
10.2 million visitors to the #Louvre in 2018. A huge thank you to all! ?
— Musée du Louvre (@MuseeLouvre) January 3, 2019
?https://t.co/vF7ikhG82t#PresseLouvre pic.twitter.com/9b7K1h8XAz