Dat Snapchat vergane glorie is, is een understatement. Toch behoorde het ooit tot de grootste apps van de markt. Snap Inc. probeert weer maar eens een comeback te maken met een radicaal nieuwe Android app, die eind 2019 pas uitkomt. Of ze daarmee opnieuw het grote publiek zullen weten aan te trekken, is nog maar zeer de vraag.
Snapchat behoorde enkele jaren geleden tot een van de belangrijkste spelers in het social media-landschap. De app mocht zich zonder enige schroom op gelijke hoogte rekenen met mastodonten zoals Twitter, Instagram en WhatsApp. Maar het mooie liedje duurde niet lang, want Snapchat ondernam nauwelijks iets om te innoveren en te vernieuwen. Bovendien nam Facebook-CEO Mark Zuckerberg van Snapchat enkele paradepaardjes over, zoals stories voor Instagram en mogelijkheden voor fotobewerkingen en filters voor WhatsApp en Facebook Messenger. Het onvermijdelijk gevolg: het aantal bezoekers nam drastisch af.
(Overdreven prullen met selfies zorgt ervoor dat we plastische chirurgie willen.)
Pas eind 2019
Snap-CEO Evan Spiegel geeft twee jaar na de grote leegloop bij Snapchat eindelijk toe dat de app aan een forse upgrade of zelfs facelift toe is. Spiegel was altijd weigerachtig om radicale veranderingen door te voeren. We zullen wel nog even geduld moeten hebben, want de vernieuwde app zal pas eind 2019 het daglicht zien. Dat laat hij weten in een interview met de Amerikaanse televisiezender CNBC.
Hoe Snapchat er in de toekomst zal uitzien, is nog niet bekend, maar het zou om een radicaal nieuwe app gaan.
(Snapchat lanceerde eind vorig jaar nog filters voor katten en honden in de hoop meer gebruikers te strikken.)
Bijna klaar?
Ettelijke maanden wachten, is dus de boodschap. Een spontane bedenking: wanneer techbedrijven een vage periode aanduiden waarin ze een vernieuwing doorvoeren, loert een vertraging dikwijls om de hoek. Spiegel houdt echter vol dat hij en zijn medewerkers ver genoeg staan om de vernieuwde app voor het einde van het jaar te kunnen lanceren. Sterker nog: een aantal Android-gebruikers kregen de vernieuwde app eind vorig jaar al onder ogen. Het zou om een test gegaan zijn.
(Lees hier meer over de beursgang van Snap.)
2 miljard Android-gebruikers zonder Snapchat
Spiegel zal zich moeten haasten, want het aantal Snapchat-gebruikers zal wellicht niet stabiel blijven. Momenteel kan de app nog rekenen op 186 miljoen gebruikers wereldwijd. Dat wil zeggen dat er momenteel zo’n twee miljard Android-gebruikers zijn die Snapchat nu niet gebruiken. Toch is er hoop bij de techgigant.
Snapchat verloor tijdens het laatste kwartaal van 2018 geen gebruikers. Toch wist het bedrijf nog geen winst te boeken, maar wel een operationeel verlies van 195 miljoen dollar of 175 miljoen euro.