Brussel voert eenzijdig een radicale hervorming van de E40 door. De autostrade wordt een stadsboulevard, bij het binnenrijden van de hoofdstad verdwijnen er 2 rijstroken, en gaat de toegelaten snelheid drastisch omlaag. Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (sp.a) voert de plannen eenzijdig door, Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) reageert boos.
Het oosten van Brussel is de laatste tijd geen cadeau geweest voor wie de hoofdstad met de auto wil binnenrijden. De werken aan de Reyerstunnel leken een eeuwigheid te duren. Maar nu ze afgerond worden, grijpt de Brusselse minister van Mobiliteit Pascal Smet (sp.a) in. Hij wil immers niet terug naar de situatie zoals ze was.
Smet, een Vlaams politicus in Brussel, die in 2014 in totaal 2.697 stemmen haalde, heeft toch vrij radicale plannen. Hij wil geen autosnelweg op het grondgebied van de hoofdstad, en vormt de E40 om tot een stadsboulevard. De toegelaten snelheid daalt plots van 120km per uur naar nog 50km per uur.
Ook de capaciteit vermindert. Bij het binnenrijden van Brussel is er één rijstrook minder, verder gaat het zelfs naar vier rijstroken. Vandaag zijn dat er nog zes. Vanaf maandag is de nieuwe situatie van kracht, dit weekend worden alle aanpassingen doorgevoerd.
“Op deze manier wordt het veel leefbaarder en wordt de doorstroming verbeterd. Hoe dichter bij de binnenstad, hoe trager het zal gaan, maar dat maakt het verkeer net vlotter”, legt de woordvoerder van de minister Smet uit aan Belga. Volgens hen zal het geen extra file veroorzaken, want ter hoogte van de Ring zijn er ook al maar vier rijstroken. Op de totale capaciteit wordt dus niet ingegrepen.
Politiek gezien is de ingreep zeer explosief. Want de E40 is uiteraard niet alleen een zaak van Brussel, maar ook van Vlaanderen: de meeste automobilisten zijn Vlamingen die Brussel willen binnenrijden. Maar blijkbaar is er van coördinatie weinig sprake.
“Wat is dit nu voor samenwerking?”
Want zijn collega, Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA), is bijzonder boos over de beslissing van zijn Brusselse collega. “Wat een vorm van samenwerking is dit? We zijn bij herhaling overeengekomen dat we eerst een proefproject zouden opstarten, gelet op het sluipverkeer op het onderliggende wegennet”, zei hij. “Als het de bedoeling van Brussel is om de files aan Vlaanderen cadeau te doen, dan bedanken we feestelijk”, zo stelt Weyts aan Belga.
Maar de vraag is of er vanuit Vlaanderen veel kan gedaan worden tegen de beslissing: het is het Brussels gewest dat bevoegd is. En dus kan Smet beslissen over het lot van de duizenden pendelaars die elke dag proberen de hoofdstad binnen te raken.
Voka reageert alvast bijzonder afwijzend: “Er zijn geen nieuwe inspanningen voor parkings, openbaar vervoer of voor meer fietsinfrastructuur. De flessenhals zal zich verplaatsen naar de Ring en Vlaanderen. Brussel jaagt de pendelaar beetje per beetje weg”, zo reageert Hans Maertens op Twitter.
“Door rijstroken weg te nemen ga je het principe van filtering toepassen. De files zullen zich niet meer in de stad maar aan de poorten van de stad zetten. Maar je moet vooral de bus- en tramcapaciteit uitbreiden, dat de mobiliteitscapaciteit toeneemt. Maar minister Smet kan alleen de file niet oplossen”, zegt Maarten Matienko van de automobilistenbond VAB.
Brussels gewest zet plannen door om E40 te versmallen van 6 naar 4 rijstroken. Geen nieuwe inspanningen voor parkings, openbaar vervoer of voor meer fietsinfrastructuur. Flessenhals zal zich verplaatsen naar Ring en Vlaanderen. Brussel jaagt pendelaar beetje per beetje weg.
— Hans Maertens (@VOKA_HMaertens) May 9, 2019