De overbodige weg door Sochi die meer kost dan vorige Winterspelen

Wie zich afvraagt waarom de Olympische Winterspelen in Sochi de duurste ooit zijn, krijgt nu het antwoord. De Russen legden een gloednieuwe verbinding aan, zowel autoweg als spoorweg, tussen de stadions en de faciliteiten in de bergen. De prijs van die constructie: 6,4 miljard euro. Dat is bijna twee keer meer dan wat de weg op papier zou mogen kosten.

Speciaal voor Olympische Winterspelen

Er worden wel vaker hele buurten heraangelegd voor een groot evenement zoals de Olympische Spelen, maar deze weg steekt er met kop en schouders bovenuit. De baan bestaat uit twee rijlanen voor auto’s en een spoorweg. Hij loopt van de stadions aan de kust van Sochi naar de resorts en faciliteiten in de bergen. Onderweg steekt hij bergpassen en bruggen over, en gaat hij door tunnels. In het project is nog een tweede spoorweg inbegrepen, die Sochi met het olympisch park verbindt. Er zijn ook vier stations aangelegd.

En straks is hij overbodig

De weg zal naar schatting 20.000 mensen per uur kunnen verwerken, maar tijdens de Winterspelen zullen in Sochi maar 30.500 bezoekers in de bergen verblijven. Die capaciteit lijkt dus nu al niet nodig. En dan zwijgen we nog over de periode na de Winterspelen. Er bestaat immers een tweede snelweg, die er al langer ligt en volstaat voor de lokale bevolking. Alle kosten zijn dus zuiver voor de Spelen gemaakt, nadien zijn de faciliteiten niet meer nodig. Doorgaans hoort de organiserende regio er beter van te worden.

Duurder dan vorige Winterspelen

De aanleg van de verbinding kost 6,4 miljard euro. Ter vergelijking: vier jaar geleden werden de Winterspelen in Vancouver met dat geld volledig georganiseerd. En in 2006 hadden ze in Turijn maar de helft van dat bedrag nodig om de Winterspelen te organiseren. Bovendien is de prijs bijna twee keer hoger opgelopen dan gepland. Waar is dat geld naartoe?

Putin & friends

Opvallend zijn de namen van de mensen die de contracten voor de aanleg van de weg hebben binnengehaald. Vladimir Yakunin is de CEO van de Russische spoorwegen en een oude vriend van president Vladimir Putin. Hij had de leiding over de constructie en mocht zomaar twee contracten uitbesteden. Een eerste contract ging naar SK Most, waarvan één van de eigenaars nog een goede vriend van Putin is. Het tweede contract was voor Transinzhstroy, nauw verbonden met de Russische spoorwegen. Het moet geen verrassing heten dat zij op hun beurt een bedrijf inhuurden van iemand die op goede voet staat bij Putin. Moeten we ons nog steeds afvragen waar al dat geld naartoe is?

Dode vissen in rivier

Activisten die tegen de Winterspelen in Sochi protesteren, halen vooral het milieu aan als een van de belangrijkste slachtoffers. Daar is de weg in grote mate verantwoordelijk voor. Het grootste deel van de verbinding is aangelegd zonder dat de overheid eerst een grondige studie naar de gevolgen voor het milieu heeft laten uitvoeren. Natuurlijke landschappen werden gesplitst en vernield, en materiaal werd onder andere uit de nabijgelegen rivier gehaald. Die rivier was bovendien de ideale plaats om afval te dumpen, waardoor het wateroppervlak vaak bedekt was door een witte schuimlaag en vissen dood kwamen bovendrijven.

In het nationale park van Sochi zijn bomen omgehakt die op de lijst van bedreigde plantensoorten stonden. Als compensatie zijn nieuwe bomen geplant, maar de meerderheid heeft dat niet overleefd.

Bron: sochi.fbk.info
Meer
Lees meer...