Amazon koopt rechten op Premier League-matchen en zal die gratis aanbieden aan Prime-klanten

Amazon heeft de rechten gekocht voor 20 Premier League-matchen per seizoen. De streamingdienst zal alle tien matchen tijdens één wettelijke feestdag en van één midweekspeeldag gaan uitzenden, en dat drie seizoenen lang. Het doorbreekt daarmee het monopolie van Sky en BT Sport, die tot nu de enige zenders waren die Premier League-wedstrijden uitzonden.

Sky en BT Sport hadden eerder dit jaar al de rechten gekocht voor 160 van de 200 wedstrijden per seizoen, drie seizoenen lang. Daarvoor hadden ze 4,5 miljard pond (meer dan 6 miljard euro) veil. Er restten echter nog twee pakketten wedstrijden, waarvan Amazon er nu dus eentje in handen krijgt. Het overgebleven pakket werd ook door BT Sport binnengehaald. Daardoor zijn nu de rechten van alle wedstrijden verkocht. Het is de eerste keer in de geschiedenis van de Premier League dat rechten voor het livestreamen van wedstrijden werden verkocht.

Twee volledige speeldagen

Amazon heeft dus de rechten op twintig wedstrijden gekocht. Concreet gaat het over de rechten van twee volledige speeldagen in december, eentje op een wettelijke feestdag en ook een midweekspeeldag. “Elke Premier League-club zal getoond worden over twee rondes van twintig wedstrijden per seizoen, waarvan één bank holiday-speeldag en wekelijkse hoogtepunt doorheen het seizoen”, meldt de streamingdienst in een statement. Die twee speeldagen zullen gratis worden aangeboden aan hun Prime-abonnees.

Hoeveel Amazon-CEO Jeff Bezos op tafel legt voor de twintig wedstrijden is niet geweten. Voor het overblijvende pakket van eveneens 20 wedstrijden dat BT nog binnenhaalde, werd 90 miljoen pond (102 miljoen euro) betaald. Al klinkt er in de wandelgangen wel dat de Premier League niet hun vooropgestelde prijs heeft kunnen bedingen.

Sportaanbod

Met de aankoop van de Engelse Premier League-wedstrijden breidt Amazon zijn sportportfolio in de UK weer een pak uit. Zo kochten ze in april nog de exclusieve Britse rechten op de US Open. Daarnaast bieden ze, in een samenwerking met Eurosport, ook de Australian Open en Roland Garros aan en kon het ook de Britse rechten op de ATP World Tour-wedstrijden wegkapen voor de neus van Sky.

De streamingdienst hernieuwde ook z’n (niet-exclusieve) rechten op het livestreamen van NFL-wedstrijden. Amazon is dus bezig zijn sportaanbod langzaam maar zeker uit te bouwen. Een duidelijk strategie van oprichter Jeff Bezos, die zo de nu al meer dan 100 miljoen Prime-abonnees nog verder wil zien groeien. Daarvoor zetten ze ook steeds meer in op eigen televisieseries. Het beste voorbeeld daarvan is de grootse Lord of the Rings-serie die er zit aan te komen (alles wat we daar nu al over weten, vind je hier).

Sky en BT Sport

Sky en BT Sport zenden al jaren het Britse voetbal uit. Met de komst van Amazon moeten ze nu voor het eerst sinds lang rekening houden met een derde partij. De rivaliteit tussen Sky en BT zorgde er de afgelopen twee onderhandelingen voor dat de prijzen de hoogte in schoten (meer over geld in het voetbal en de uitzendrechten, kan je hier lezen).

Sky haalde eerder dit jaar vier van de vijf grootste pakketten binnen voor 3,75 miljard pond (4,25 miljard euro), zo’n 14 procent minder dan de nog lopende deal. Die vier pakketten waren goed voor 128 wedstrijden. BT moest het dus stellen met maar één van de grootste pakketten. Ook zij telden met 885 miljoen pond (1 miljard euro) zo’n 75 miljoen pond (85 miljoen euro) minder neer als bij de vorige deal. Daar komt nu dus nog de 90 miljoen pond bij van het laatste pakket, waarduur hun totaal aantal wedstrijden op 52 komt. Samen met Amazon zenden ze dus alle 200 wedstrijden van de Premier League uit.

Meer
Lees meer...