Left Right
scrollTop top

Amerikaanse procureurs samen in het verzet tegen kinderversie Instagram: ‘Kinderen zijn daar gewoon te jong voor’


© Openbaar aanklager van Massachusetts Maura Healey roept Facebook op om om te stoppen met de ontwikkeling van een kinderversie van Instagram. Foto: AP Photo/Steven Senne/Isopix

Meer dan 40 openbaar aanklagers van tientallen Amerikaanse staten dringen er bij Facebook op aan om te stoppen met de plannen voor een kinderversie van Instagram gericht op kinderen tot 13 jaar. 

‘Het lijkt erop dat Facebook niet voorziet in een behoefte maar er juist een creëert, omdat dit platform vooral kinderen aanspreekt die anders geen Instagram-account hebben of zouden hebben’, schrijven de procureurs in een brief aan Mark Zuckerberg, de stichter en CEO van Facebook. 

Facebook werkt aan een Instagram-versie voor kinderen om de app voor tieners veiliger te maken op het gebied van privacy en integriteit. Dit jaar bevestigde een woordvoerder dat er gemikt wordt op een nieuwe doelgroep van 6 tot 12 jaar. Maar volgens de aanklagers komt daarmee ‘het mentale en fysieke welzijn van kinderen’ in het gedrang. Ook kinderorganisaties zijn bezorgd.

“Gewoon te jong”

“Het gebruik van sociale media kan schadelijk zijn voor de gezondheid en het welzijn van kinderen, die niet uitgerust zijn om om te gaan met de uitdagingen van het hebben van een social media-account”, schrijven de procureurs. “Ze zijn ook gewoon te jong om de weg te vinden in de complexiteit van wat ze online tegenkomen, waaronder ongepaste inhoud en online relaties waarbij andere gebruikers, waaronder predators, hun identiteit kunnen verhullen door gebruik te maken van de anonimiteit van het internet.”

“Het is schandalig dat Facebook de negatieve effecten negeert die sociale media op de veiligheid en het welzijn van jonge kinderen kunnen hebben, in een poging om geld te verdienen aan een kwetsbaar deel van de bevolking”, zegt aanklager Maura Healey van Massachusetts in de brief. 

Reactie Facebook

In een reactie zegt een woordvoerder van Facebook dat het bedrijf “net is begonnen met het verkennen van een versie van Instagram voor kinderen” en dat het geen reclame zal tonen “in elke Instagram-ervaring die we ontwikkelen voor mensen onder de 13 jaar”.

“We zijn het erover eens dat elke ervaring die we ontwikkelen prioriteit moet geven aan hun veiligheid en privacy, en we zullen overleggen met experts in de ontwikkeling van kinderen, veiligheid en geestelijke gezondheid van kinderen, en privacyvoorvechters om het te informeren”, zegt Facebook. “We kijken er ook naar uit om samen te werken met wetgevers en regelgevers, waaronder de openbaar aanklagers van het land.”

(ka)


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…