Meer dan 250 apps uit de Google Play Store houden bij naar wat je kijkt op tv. Dat doen ze door met de microfoon van je smartphone mee te luisteren wanneer je naar tv kijkt. Die gegevens worden dan doorgestuurd naar adverteerders die zo hun reclame beter kunnen targetten.
Als je veel spelletjes hebt staan op je Androidsmartphone is de kans groot dat je bespioneerd wordt door die apps. The New York Times ontdekte namelijk recent dat meer dan 250 apps, voornamelijk spelletjes, via je microfoon gegevens bijhouden over je kijkgedrag op televisie. De gegevens die ze zo verzamelen worden dan doorverkocht aan adverteerders, die door die informatie gerichter kunnen adverteren. .
Gericht op kinderen
Veel van de apps die op die manier gegevens verzamelen zijn gericht op kinderen. Het zijn spelletjes als Snake Tales, Toon Crush en Bunny Jump. Apps die dus gericht zijn op jonge kinderen.
De apps vragen wanneer je ze voor de eerste keer gebruikt toegang tot je microfoon. Wanneer je die verleent, begint de app met de registratie van je geluid. Niet alleen wanneer je de apps gebruikt, maar ook wanneer de app gesloten is, blijft de microfoon geluid opnemen en doorsturen naar het bedrijf Alphonso. Dat is een bedrijf dat data over het kijkgedrag van mensen verzamelt voor adverteerders.
Kleine lettertjes
Het bedrijf benadrukt dat de apps geen gesprekken registreren. “Bovendien geeft de klant zélf aan dat hij of zij de microfoon wil gebruiken en je kan de instelling ook op elk moment wijzigen”, laat Ashish Chordia, bedrijfsleider bij Alphonso, weten aan The New York Times.
En de apps vragen wel degelijk de toestemming om je microfoondata te gebruiken. Maar om te weten waarvoor die data gebruikt wordt, moet je in de kleine lettertjes zijn.
Shazam
Ook de populaire app Shazam maakt gebruik van de software van Alphonso. De app, die je de titel en uitvoerder van eender welk nummer kan geven op basis van het geluid dat hij opvangt, maakt uiteraard gebruik van je microfoon. Maar de app registreert dus veel meer dan enkel de nummers waar je meer informatie over wil.
Wetgeving inzake privacy
Deze ‘afluisterpraktijken’ gaan in tegen de Europese wetgeving in verband met privacy. Maar het is voorlopig te moeilijk om alle apps aan te pakken. Binnenkort komt er echter een nieuwe wetgeving die het moeilijker zal maken voor apps om buiten het weten van hun gebruikers om gegevens te verzamelen.
De nieuwe wet GDPR (of Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)) heeft als doel de persoonlijke gegevens van de Europese burgers te beschermen. Concreet houdt deze wet in dat organisaties die persoonsgegevens verzamelen, moeten aangeven welke gegevens ze verzamelen, hoe ze die verzamelen en hoe de gegevens beveiligt worden. Deze wet zal op 25 mei 2018 van kracht gaan.