Apple was de laatste van de Big Tech-bedrijven die geen duidelijke tekenen van enthousiasme voor kunstmatige intelligentie had getoond. Maar dat is nu verleden tijd. Ook het bedrijf uit Cupertino wil deelnemen aan de AI-race. En het lijkt de juiste aanpak te hebben gevonden om zich te onderscheiden.
In het nieuws: de Amerikaanse gigant wil zijn expertise op het gebied van kunstmatige intelligentie versterken om de technologie te gebruiken in de iPhone en iPad.
- Laten we ons herinneren dat de CEO van het bedrijf, Tim Cook, vorige week tijdens de aankondiging van de kwartaalresultaten onomwonden sprak over kunstmatige intelligentie, terwijl hij tot nu toe zorgvuldig had vermeden om erover te praten.
- Hij benadrukte ook dat de uitgaven voor onderzoek en ontwikkeling sterk waren gestegen in het tweede kwartaal, als gevolg van investeringen in generatieve AI, en dat dit nog maar het begin was.
- Vorige maand meldde Bloomberg dat Apple werkte aan een antwoord op ChatGPT.
- Verschillende aanwijzingen tonen aan dat Apple eindelijk heeft besloten om zich volop in te zetten voor AI.
De details: het bedrijf uit Cupertino werft tientallen mensen aan voor functies met betrekking tot AI, meldt de Financial Times.
- Deze toekomstige medewerkers van Apple, afkomstig uit Californië, Seattle, Parijs en Beijing, zullen werken aan grote taalmodellen of LLM’s, de basis van elke generatieve kunstmatige intelligentie.
- De vacatures variëren van fundamenteel onderzoek naar LLM’s tot het comprimeren van bestaande taalmodellen zodat ze efficiënt kunnen werken op mobiele apparaten in plaats van in de cloud.
Loopt Apple achter?
Apple’s Big Tech-collega’s zijn al een tijdje volop bezig met de ontwikkeling van generatieve AI en investeren miljarden dollars.
- Sinds het begin van het jaar zijn Google en Microsoft in een genadeloze strijd verwikkeld om zo veel mogelijk op AI gebaseerde tools uit te brengen.
- Ook Meta blijft niet achter en werkt aan tal van projecten, waarbij het zich overigens heeft aangesloten bij Microsoft om sneller vooruitgang te boeken.
- Hetzelfde geldt voor Amazon, dat AI wil integreren om een verbeterde gebruikerservaring te bieden en om zijn virtuele assistent Alexa te upgraden.
Met zijn recente vacatures loopt Apple enigszins achter in vergelijking met andere Amerikaanse techreuzen. Althans, zo lijkt het.
- Want hoewel het bedrijf uit Cupertino intern meer aan AI wil werken, lijkt het project dat wordt uitgevoerd niet hetzelfde te zijn als dat van de anderen.
- Hier gaat het niet om het aanbieden van een chatbot – hoewel AppleGPT in ontwikkeling is – of een zoekmachine met AI-saus, maar om het overbrengen van geavanceerde technologieën zoals LLM’s specifiek naar mobiele apparaten.
- Een gebied waar Google, Microsoft, Meta en Amazon zich nog niet op hebben gericht in hun race om AI te ontwikkelen.
Waarom deze aanpak? De kernactiviteit van Apple is niet zozeer een zoekmachine of een sociaal netwerk, maar de verkoop van producten, met name de iPhone. Het is dus vrij logisch dat het bedrijf zich richt op de ontwikkeling van AI binnen zijn producten.
- Het integreren van AI-software op smartphones zonder dat er een internetverbinding nodig is of dat die aan de cloud gekoppeld moet zijn, maakt het mogelijk om programma’s sneller uit te voeren, naast het waarborgen van een grotere privacy van gebruikersgegevens. Een aspect waar Apple bijzonder veel waarde aan hecht.
- We kunnen dus verwachten dat de volgende softwareversies van de iPhone slimmer en functioneler zullen zijn. (as)