Apple heeft aangekondigd dat het de prijzen in de App Store zal verhogen op 5 oktober 2022. Het gaat daarbij zowel om de prijzen van apps zelf als die van aankopen binnen apps. Bij ons zou de stijging te maken hebben met de zwakke euro.
Vanaf woensdag 5 oktober zullen apps in de App Store van iOS wat meer kosten. Het gaat om prijsstijgingen in specifieke regio’s, waaronder alle landen die met de euro betalen. Apple heeft dit nieuws zelf bekend gemaakt in een blogpost.
20 procent
De prijsstijgingen treffen alle landen uit de eurozone, maar daarnaast ook Polen, Zweden, Chili, Egypte, Japan, Maleisië, Pakistan, Zuid-Korea en Vietnam. Voor de landen die met de euro betalen, hangt de stijging samen met de waarde van de euro, die onlangs gelijk kwam te staan met de dollar.
Concreet gaat het in de eurozone om stijgingen met 20 procent. Een app die nu 99 cent kost, zal zo vanaf 5 oktober 1,19 euro kosten. Een app die op dit moment 4,99 euro kost, zal 5,99 euro gaan kosten en bij apps van 14,99 euro zal het gaan om een stijging met 3 euro naar 17,99 euro. De prijsverhogingen gelden niet voor abonnementen die reeds afgesloten zijn.
In Japan zijn de stijgingen het grootst. Daar zal het gaan om stijgingen met 30 procent.
Meer reclame
Naast de prijsstijgingen zullen we ook meer reclame te zien krijgen in de App Store. Op dit moment zie je op twee plaatsen in de App Store reclame: in de zoekfunctie en bij de zoekresultaten. Daar zullen nog twee locaties bijkomen.
In de eerste plaats ga je reclame te zien krijgen op de ‘Vandaag’-pagina, waarop je meteen terechtkomt als je de App Store opent. Daarnaast komt er ook reclame op specifieke pagina’s van apps. Zo zal je dus bijvoorbeeld reclame te zien krijgen voor andere apps van dezelfde ontwikkelaar.