Apple Music bekritiseert gratis streamingsmodellen, Spotify verdedigt aanpak


In het kort

  • Oliver Schusser, hoofd van Apple Music, vindt dat muziek als kunst gewaardeerd moet worden en niet gratis weggegeven mag worden.
  • Spotify verdedigt zijn model en benadrukt dat zijn advertentieondersteunde variant nieuwe luisteraars aantrekt, die later kunnen overstappen op premiumabonnementen.

Tijdens een interview op de jaarlijkse bijeenkomst van de National Music Publisher Association (NMPA) in New York zette Oliver Schusser, hoofd van Apple Music, vraagtekens bij de praktijk van gratis abonnementen die door concurrerende streamingplatforms worden aangeboden. Hij is ervan overtuigd dat muziek als kunst gewaardeerd moet worden en niet gratis weggegeven mag worden, meldt The Hollywood Reporter.

Spotify en Sony Music

Schusser benadrukte dat Apple Music nooit een gratis dienst zal aanbieden. Hoewel hij zich niet expliciet op een bepaald platform richtte, bieden veel concurrenten van Apple Music gratis, advertentieondersteunde diensten aan.

In een reactie verdedigde Spotify zijn model door te benadrukken dat zijn advertentieondersteunde variant nieuwe luisteraars aantrekt die later kunnen overstappen naar premiumabonnementen. Het bedrijf wees op zijn aanzienlijke financiële bijdrage aan de muziekindustrie en verklaarde dat het in 2024 meer dan 10 miljard dollar (ongeveer 8,7 miljoen euro) aan artiesten had betaald. Dat is meer dan welke andere dienst ook.

De prijzen die streamingdiensten vragen, zorgen al langer voor discussie in de muziekindustrie. Leidinggevenden zeggen dat die diensten eigenlijk meer geld zouden moeten vragen, zodat muziek beter wordt gewaardeerd. Rob Stringer, de topman van Sony Music, stelde eerder voor dat ook gratis versies van streamingdiensten – die nu via advertenties werken – een kleine bijdrage van gebruikers zouden moeten vragen.

Oneerlijke vergoeding muzikanten

Ondertussen meldde de NMPA een sterke groei van de inkomsten uit muziekuitgeverijen in de VS, die vorig jaar meer dan 7 miljard dollar (ongeveer 6,1 miljard euro) bedroegen. Tegelijkertijd hebben uitdagingen zoals overheidsregulering en bundelingspraktijken door streamingdiensten als Spotify en Amazon Music invloed op de royalty’s voor songwriters. De NMPA uitte haar bezorgdheid over het inkomensverlies dat hierdoor ontstaat.

Ook sociale mediaplatforms kregen kritiek vanwege ontoereikende betalingen aan songwriters. TikTok werd genoemd als voorbeeld van een platform dat, ondanks het genereren van aanzienlijke inkomsten, muzikanten niet eerlijk compenseert voor het uitgebreide gebruik van hun muziek.

Meer
Lees meer...