Populaire menstruatiecyclus-apps spelen informatie van hun gebruikers door aan Facebook en andere derden. Het gaat hierbij om gevoelige informatie zoals je menstruele cyclus, je meest vruchtbare periode, maar ook je gemoedstoestand en zelfs de laatste keer dat je seks hebt gehad.
Period-tracking-apps zijn handig om bij te houden wanneer de tijd van de maand eraan zit te komen, maar ook wanneer je het meest vruchtbaar bent. Sommige van deze apps laten je ook je gemoedstoestand aangeven en het is dat wat interessant is voor adverteerders.
Menstuatiecyclus-apps
Apps om je menstruatie bij te houden, zijn populair bij vrouwen. Ze brengen je niet alleen op de hoogte wanneer je maandstonden starten, maar je kan ze ook gebruiken als je zwanger wil geraken. Daardoor beschikken deze apps ook over gevoelige informatie zoals wanneer je voor de laatste keer onbeveiligde seks hebt gehad.
Daarnaast zijn er ook cyclus-apps waarbij je kan aangeven hoe je je voelt. En dit is informatie die heel gegeerd is voor adverteerders. Iemand die zich niet goed in z’n vel voelt, kan namelijk vatbaarder zijn voor reclame en impulsaankopen.
Opnieuw is het Facebook dat onder vuur komt te liggen. De socialenetwerksite kreeg namelijk gegevens van de menstruatietracking-apps, die het vervolgens doorverkocht aan adverteerders. Dit doen ze via de Facebook’s Software Developer Kit (SDK). Dit is een systeem waardoor Facebook informatie van bepaalde apps kan inkijken en gebruiken voor gerichte advertenties.
Het is niet de eerste keer dat Facebook kritiek krijgt over het doorspelen van informatie over zijn gebruikers. Facebook-CEO Mark Zuckerberg moest zich zo al meermaals verantwoorden voor internationale instanties.
Maya en MIA
Ondertussen hebben de grootste menstruatietracking-apps al laten weten dat Facebook deze gegevens niet (meer) gebruikt. Het gaat hierbij om de apps Flo, Menstruatietracker van Leap Fitness Group, Cyclus Kalender van Simple Design Ltd. en Period Tracker Clue.
Andere period trackers spelen wel nog steeds informatie door. Het gaat hierbij om Maya en MIA. Deze apps werden uitvoerig onderzocht en zijn samen goed voor meer dan 6 miljoen gebruikers. De app Maya vraagt heel wat gegevens van zijn gebruikers, gaande van de datum van je menstruatie, maar ook je fysieke en mentale gezondheid. Daarnaast vraagt het ook om informatie over je seksleven en dagboekberichten. Al deze informatie wordt doorgespeeld naar Facebook voor advertentie targeting. MIA gaat zelfs nog een stapje verder en vraagt je ook naar wanneer je masturbeert of alcohol gebruikt. En opnieuw wordt deze informatie doorgespeeld naar Facebook en andere derden.
Wil je dus niet dat je gevoelige informatie doorgespeeld wordt aan Facebook, dan gebruik je best een van de veilige apps.