Vrijwel elke auto op de drie grootste markten, China, de VS en Europa, is nu op de een of andere manier met het internet geconnecteerd. Bluetooth of een eSIM-kaart zijn grotendeels standaard. Dit maakt het ook mogelijk om op afstand toegang tot het voertuig te krijgen. Ook systemen waarbij geen sleutel meer nodig is om een voertuig te doen starten worden gehackt. In het Verenigd Koninkrijk bijvoorbeeld zijn autodiefstallen in 2020 met 60 procent toegenomen.
Auto’s functioneren steeds vaker als smartphones; 19-jarige hackt 25 Tesla’s in 13 landen
Waarom is dit belangrijk?
Auto’s functioneren steeds meer als een smartphone en kunnen ook worden gehackt. De auto-industrie is zich daar wel degelijk van bewust, maar de risico’s blijven stijgen.Begin dit jaar slaagde een 19-jarige Duitser erin om toegang te krijgen tot meer dan 25 Tesla-voertuigen in 13 verschillende landen. Vanop afstand slaagde hij erin de ramen te openen, de auto te laten claxonneren en de deursloten te openen. Dit was te wijten aan een configuratiefout in de “Tesla Mate”-app en de synchronisatie met de Tesla-interface.
Hacken van auto’s zal enkel toenemen
Volgens Paul Such, die het Zwitserse IT-beveiligingsbedrijf Hacknowledge leidt, zal het hacken van connected cars enkel toenemen. De boordcomputer wordt een smartphone met app van derden. Er zijn interfaces, verbindingen met het internet en dus nieuwe aanvalsmogelijkheden. De hierboven omschreven Tesla hacks laten zien welke risico’s dit met zich meebrengt. Als Youtube, Google Maps en een webbrowser plots op het dashboard verschijnen, heeft de fabrikant geen controle meer over welke toepassingen op de software van de auto worden geïnstalleerd en met wie ze communiceren.
Such adviseert de software up-to-date te houden, sterke wachtwoorden te kiezen voor het gebruikersaccount van het voertuig en gebruik te maken van de twee-factor authenticatie. Toch wil hij het fenomeen niet overdrijven: “De risico’s met connected cars blijven tot op heden aanvaardbaar”. De meeste fabrikanten hebben hun eigen afdelingen om de cyberveiligheid van hun producten te waarborgen. Dit was een paar jaar geleden nog niet het geval, maar nu versterken steeds meer autofabrikanten hun cyberbeveiligingsteams.
(kg)