Avocado’s zijn de hype van dit moment … en ze worden goedkoper!

Avocado’s zijn vruchten die je enkele jaren geleden amper op ons menu zag staan, maar nu lijkt iedereen ervan te eten. Ze zijn dan ook bijzonder populair, maar meestal betekent dit dat de prijs kan stijgen. Dan hebben we goed nieuws, want het groene goud zal juist goedkoper worden door een overaanbod.

Eén van de belangrijkste redenen voor het succes van avocado’s is het feit dat ze perfect passen in de hype van gezond en lekker eten. De vruchten, die oorspronkelijk uit Centraal-Amerika komen, bevatten olie die voornamelijk uit onverzadigde vetten bestaat en daardoor positief is voor ons cholesterolgehalte. Er zitten ook veel mineralen, zoals ijzer en kalium, in avocado’s, die bovendien rijk zijn aan proteïnes.

Populair

Avocado’s zullen de komende jaren bij de vijf meest verhandelde landbouwproducten horen. Daarop hebben veel landen geanticipeerd door massaal in het groene goud te gaan investeren. Enkele landen die het voortouw nemen zijn Mexico, Colombia, Indonesië, de Dominicaanse Republiek, en zelfs Spanje en Nederland.

Onze noorderburen zijn na de Verenigde Staten de grootste importeur van avocado’s wereldwijd. Niet dat de Nederlanders zoveel avocado’s eten, de meeste van de ingevoerde vruchten worden doorverkocht aan andere landen. Ook wij eten bijvoorbeeld graag de lekkere avocado’s, zo blijkt uit statistieken van het Agentschap voor Buitenlandse Handel. In 2011 voerden we nog maar 6.004 ton in, maar in 2016 was dit al gestegen naar 29.283 ton.

Getty

Goedkoper

De meeste avocado’s komen nog steeds uit Mexico dat jaarlijks bijna anderhalf miljoen ton produceert. Chili is tweede met zo’n 400.000 ton. De hype heeft ertoe geleid dat er nu een overaanbod is. Daardoor daalt de prijs van avocado’s van zo’n 80 dollar voor een kist tot nu nog 30 dollar (25 euro). Dat merken we ook in winkels waar de prijs van avocado’s met ongeveer 25 procent zakt.

Goed nieuws dus voor iedereen die verlekkerd is op het groene goud. Laat het smaken!

Meer
Lees meer...