Big Brother zit er sinds vorige week op. De 22-jarige Jill Goede werd de winnaar van de eerste gemende Belgisch-Nederlandse editie van het alom bekende realityprogramma dat opnieuw van onder het stof was gehaald. Hoewel Big Brother op Play4 geen onverdeeld succes was, lijkt de kans niet onbestaande dat er volgend jaar een nieuw seizoen komt.
Dat het succes van het legendarische eerste seizoen van Big Brother uit het jaar 2000 niet zou herhaald worden, kon iedereen voorspellen. Deelnemers zoals Steven ‘Spillie’ Spillebeen en Betty Owczarek zorgden toen voor een gigantische hype. De finale mocht uiteindelijk rekenen op meer dan anderhalf miljoen kijkers, meer dan een verdubbeling van het aantal kijkers die de eerste aflevering mocht verwelkomen.
Deze keer zagen we een omgekeerde trend. Terwijl de eerste aflevering nog mocht rekenen op 515.879 kijkers, daalde dat aantal doorheen het programma. Uiteindelijk kon zelfs de finale maar een magere troost bieden met iets meer dan 400.000 kijkers die Jill zagen winnen. Voor de dagelijkse afleveringen lag dat aantal nog veel lager.
Veel online kijkers
Toch klinkt er bij SBS, het moederbedrijf van zender Play4, geen ontevredenheid. “Naast die 375.000 lineaire kijkers doet Big Brother er online nog een big schep bovenop”, legt persverantwoordelijke Barbara Salomon uit in Het Laatste Nieuws. “Zo behaalden we online 9,5 miljoen views, waarvan 3,5 miljoen voor de livestream.” Dat het programma online wel leeft, bleek ook tijdens de finale toen de websites om te stemmen crashten.
“We merken dat het programma in de eerste plaats een jong en trouw publiek aanspreekt. Met zulke cijfers kunnen we alleen maar positief terugblikken op de terugkeer. We zijn zelfs zo tevreden dat we op dit moment alle opties aan het bekijken zijn voor een eventueel nieuw seizoen, dat dan in 2022 van start kan gaan”, gaat Salomon optimistisch verder.
Ook in Nederland lijkt met tevreden over het gemeenschappelijke seizoen van Big Brother. Nochtans was de kijkcijfersdrop daar nog veel groter. Terwijl de eerste aflevering op RTL 5 kon rekenen op een mooi 1,3 miljoen kijkers zakte dat voor de finale naar 488.000.
Huis blijft voorlopig staan
“Het is niet de grote hit geworden die het allereerste seizoen was, maar daar is het de tijd niet meer voor en daarvoor is het inmiddels ook niet meer vernieuwend genoeg. Maar ik denk dat we allemaal zeer tevreden zijn, ook met de cijfers en dat is geen pr-praatje”, zegt Jeroen Compeer van het Nederlande productiehuis EnDeMolShine in De Telegraaf.
“In alle eerlijkheid: ik had echt geen idee wat het tussen alle overdaad aan dergelijke programma’s nog zou doen. We hebben geen miljoenenpubliek getrokken maar gemiddeld wel tussen de 300- en 600.000 kijkers inclusief uitgesteld kijken en dat is superfijn. Je kunt spreken van een bescheiden succes. Een nieuwe reeks zijn we zeker aan het onderzoeken, waarbij we goed zullen kijken naar alle lessen uit deze editie. Het huis blijft nog even staan, maar niet om snel weer bewoond te worden. Ik denk dat, als het terugkomt, de tijd daarvoor pas over een jaar rijp is.”