Bouw langste auto- en spoortunnel gestart

In Duitsland en Denemarken zijn de werken gestart aan een gloednieuwe auto- en spoorwegtunnel, die de achttien kilometer brede Fehmarn-zeestraat moet ondertunnelen. Het project moet zo’n zeven miljard euro kosten en zal afgewerkt zijn tegen 2029.

“De Fehmarnbelt is een ongelooflijk belangrijk bouwproject voor Denemarken en Duitsland, maar eigenlijk ook voor heel Europa”, zegt de Deense minister voor Transport Benny Engelbrecht. “Het is een mijlpaal in de lange geschiedenis van de Fehmarnverbinding, en ik ben verheugd dat we vandaag de eerste spade in de grond staken in Puttgarden, waardoor we nu van van beide kanten naar een gezamenlijk doel werken.

Rit drastisch ingekort

De tunnel wordt de langste afgezonden onderwatertunnel ter wereld. De 79 verschillende tunnelstukken, elk 219 meter lang, worden in een droogdok gebouwd en tot zinken gebracht. Hierna worden ze onder water aan elkaar gezet en leeggepompt. Begin dit jaar startte bouwheer Vinci met het maken en plaatsen van de verschillende delen, nu wordt ook aan beide kanten aan land gewerkt voor de tunnelingangen te maken.

De nieuwe tunnel zal inderdaad een impact hebben op beide landen: zo wordt een autorit tussen Hamburg en Kopenhagen ingekort tot minder dan drie uur, ook het treinverkeer zal significant sneller kunnen reizen tussen Duitsland en Deense eilanden.

Een kaart met daarop de nieuwe Fehmarntunnel aangeduid (Foto: Femarn A/S)

Auto’s zullen de nieuwe tunnel kunnen doorrijden in tien minuten, treinen zelfs in zeven. “De Fehmarntunnel brengt Hamburg en Kopenhagen niet alleen dichter bij elkaar, het project heeft ook een enorme impact op de regio Schleswig-Holstein. Volgens modelberekeningen zal de tewerkstelling in het district Ostholstein alleen al aangroeien door de verbeterde transportinfrastructuur”, zegt de Duitse minister voor Transport Bernd Buchholz.

De tunnel onder de Oostzee zal vijf buizen bevatten (twee voor auto’s, twee voor treinverkeer en een noodbuis. Het afgewerkte project wordt verwacht in 2029 en zal in totaal zeven miljard euro kosten. Protest van omwonenden, die vreesden dat de bouwwerken een impact zouden hebben op het plaatselijke toerisme en de natuur, werd door de Duitse rechtbank verworpen.

(bzg)

Meer
Lees meer...