Céline Dept en Michiel Callebaut, die je ook kan kennen onder de naam CEMI, hebben nu meer dan een miljoen volgers op YouTube. Daarmee zijn ze de eerste Vlamingen op de app die die kaap overschrijden. Het duo is vooral bekend bij jongere kijkers, terwijl de iets oudere mensen hen waarschijnlijk vooral kennen door hun vete met collegavlogger Acid.
CEMI is nu al enkele jaren het populairste Vlaamse account op YouTube. Achter dat account gaat het West-Vlaamse koppel Céline Dept en Michiel Callebaut schuil. Zij hebben nu een nieuwe, indrukwekkende mijlpaal bereikt op YouTube.
1 miljoen volgers
Sinds kort hebben Céline en Michiel meer dan een miljoen volgers op hun YouTube-account. Daarmee zijn ze de eerste Vlaamse YouTubers ooit die dit aantal bereiken. Door het halen van de mijlpaal worden Céline en Michiel nu de eerste Vlamingen die van YouTube een gouden Play Button zullen krijgen. Dit is een beloning die YouTube opstuurt naar alle kanalen die een miljoen volgers halen.
Céline en Michiel startten hun YouTube-account in 2019. Ze delen vlogs over hun dagelijkse leven, nemen deel aan verschillende challenges en pranks. De video’s van het koppel zijn vooral razend populair bij jongere kijkers.
Publieke vete met Acid
Wie een beetje te oud is voor het doelpubliek van Céline en Michiel, kan het duo misschien wel kennen van hun vete met collegavlogger Acid. In de zomer van 2020 verzeilden Céline en Michiel in een publieke ruzie met Acid. De aanleiding was een video van Acid, waarin hij aankondigde dat hij niet langer de populairste Vlaming was op YouTube. Hij was toen namelijk ingehaald door CEMI. In die video gaf hij z’n ongezouten mening over de video’s van Céline en Michiel.
CEMI en hun vele fans konden niet lachen met zijn commentaar en rapporteerden massaal de video van Acid. Daarom kreeg hij een zogenaamde strike van YouTube. Dat is een waarschuwing van het netwerk. Wanneer je drie strikes krijgt, kan je je account voorgoed verliezen. Acid heeft dat in het verleden al eens meegemaakt en is sindsdien voorzichting. In een nieuwe video reageerde Acid daarom verontwaardigd over de strike. “Twee volwassen mensen hebben m’n video gestriked omdat ik aan het cyberpesten ben. Het is niet omdat ik iets niet goed vind, dat het pesten is. Dit is kritiek met een beetje satirische humor on the side. En dat mag blijkbaar niet.”
CEMI-flyer
In diezelfde video dreigde Acid ermee om beroep te doen op de COPPA-wetgeving. Die zegt dat je geen advertenties mag tonen in video’s gericht op jonge kinderen. En dat is het grootste doelpubliek van Céline en Michiel, die wél advertenties tonen in hun video’s. Maar ook Céline en Michiel vochten terug. Zij deelden een emotionele video waarin ze aangaven dat ze haatberichten en doodsbedreigingen kregen na de video van Acid. YouTube besliste later om de strike van Acid in te trekken en zo haalde hij z’n gelijk.
Maar begin dit jaar haalde Acid opnieuw uit naar CEMI, deze keer ging het over dierenmishandeling en broodfokkers. In de nasleep van deze heisa besloot Studio 100 om de CEMI-flyer, zoals de nieuwe attractie in het teken van het duo zou heten, te schrappen.