Curtis Alto op Tomorrowland over songs schrijven op het ritme van een klok

De broers Mathias en David van Curtis Alto brengen eigenzinnige house met een knipoog naar electro. Ze spelen maar al te graag shows op aparte locaties, waaronder een berg van 3000 meter hoogte in de Alpen, een oude elektriciteitscentrale en het Antwerpse Rubenshuis. Bovendien stonden ze vorige maand op Tomorrowland. Wij spraken met Curtis Alto.

Hoe was het om op Tomorrowland te spelen?

Curtis Alto: “Tijdens het eerste weekend stonden we op zondag op Tomorrowland, namelijk op de Freedom Stage. Dat was superindrukwekkend, een show waar we heel lang naartoe gewerkt hebben. Het was speciaal omdat we er een nieuwe live set gebracht hebben, een rauwere set die opbouwt en harder wordt naar het einde toe. Er zit wel veel melodie in en we proberen in verschillende lagen te denken.” 

“We hebben ervoor gekozen om enkel onze eigen muziek te draaien, omdat we ons zo het best kunnen uitdrukken. We hebben een opstelling bestaande uit percussie, vocals, synthesizers en vocoders. Dat geeft ons de flexibiliteit om onze eigen nummers op allerlei verschillende manieren te manipuleren. Dat alles maakte het voor ons een toffe show. We speelden trouwens met oortjes in, niet met loeiharde monitors.”

Hoor je dan het publiek wel nog of zit je eerder in je eigen wereld?

“We zitten sowieso meer in onze eigen wereld tijdens optredens, die muziek is zeer belangrijk voor ons. Wanneer het publiek juicht, horen we dat natuurlijk wel.”

Song geschreven op klokritme

Jullie hebben pas de nieuwe track Moonlight uitgebracht met zangeres Billie, een heel hypnotiserend nummer.

“Ja. We hebben dat nog niet live gebracht, omdat het zo anders klinkt dan wat we normaal live doen. De insteek was: wat gaat er gebeuren als we met andere mensen samenwerken en uit onze eigen cocon stappen? Het verhaal achter Moonlight is vrij lang. We zijn gestart met een instrumentale versie, daarna zaten we samen met twee Engelse artiesten om aan de tekst te werken. Toen hadden we al besloten dat we het niet zelf wilden inzingen en een stem wilden die tegelijkertijd heel vrouwelijk én heel ferm is.”

“Het duurde even voor we onze draai vonden toen we het nummer met Billie opnamen. In Barcelona vonden we die klik, iets dat de aandacht trekt in het nummer. Wat ons inspireerde, was een tikkende klok, heel ritmisch en gestaag. Dat volle, klikkende geluid van die klok hebben we meteen opgenomen. Ook de manier waarop zo’n klok beweegt, inspireerde ons. Zo moeten de mensen op ons liedje dansen, zo vast. Daardoor was het gemakkelijk om het nummer verder af te maken.”

Hoe ontstaan jullie songs?

“Vaak uit jams, we hebben vaak absurde manieren om muziek te maken. Er is maar één regel: hoe kunnen we een bepaald idee of gevoel overbrengen in muzieknoten? Dat kan voor ons op uiteenlopende manieren.”

Facebook @curtis alto

Spelen in de natuur

Jullie hebben ook de daydream sessions gelanceerd, een nieuw concept. Wat is dat precies?

“We spelen een set op unieke locaties, dat beschouwen we als een soort film. Toen we vroeger in de muziekles zaten, moesten we van de leerkracht onze ogen sluiten om te luisteren. Bij Vivaldi zag ik het bos voor me. Dat is een beetje het concept achter die daydream sessions, we vinden het leuke match tussen de muziek en de locatie.”

Eigen sublabel

Jullie hebben een eigen label Curtis Alto Music. Brengen jullie al jullie muziek in eigen beheer uit?

“Dat is een sublabel van Spinnin’ Records en Warner Music Group. Voorlopig zijn wij de enige act op Curtis Alto Music, in de toekomst zouden er misschien andere artiesten kunnen bijkomen.”

Wat zijn jullie toekomstplannen?

“Blijven sleutelen aan onze muziek, onze sets en het gevoel dat we willen overbrengen. We hebben ook visuals gecreëerd bijvoorbeeld voor onze uitverkochte Vooruit-show begin dit jaar.”

Meer
Lees meer...