De eerste luistercijfers voor 2018 (nieuwe meetmethode)

De eerste luistercijfers voor 2018 (nieuwe meetmethode)

Het Centrum voor Informatie over de Media heeft woensdag de nieuwste luistercijfers bekend gemaakt, vanaf nu met een vernieuwde methode. Eerder vulde het grootste deel van de respondenten het dagboekje in op papier. Nu gebeurt dit voor een veel groter deel online en dat kan invloed hebben op de resultaten. Daardoor is vergelijken met het verleden moeilijk. De nieuwe rapporten beslaan de periode van 2 januari tot en met 6 mei 2018. De actuele CIM RAM (Radio Audience Measurement) werkt op basis van een vernieuwde methodologie. Die zorgt ervoor dat er voortaan meer luistercijfers zijn, dat er continu gemeten wordt en dat de cijfers sneller beschikbaar zijn.

Er is ook ingezet op een vernieuwde rekruteringsmethode door online panels toe te voegen. De studie zou hierdoor preciezer moeten zijn dankzij de digitalisering van de bevraging via een vernieuwde site en app.

Deze ‘golf’ is dus een nieuwe nulmeting voor de toekomstige cijfers. Hier kan u meer informatie vinden over de geactualiseerde meetmethode die meteen hoge bereikcijfers voor het medium radio liet optekenen: toch nog ruim 8 op de 10 Vlamingen luisteren dagelijks naar de radio. Alle nationale spelers; VRT, Medialaan en Mediahuis verspreidden inmiddels een persbericht waarin ze zelf één en ander toelichten.

° De taartverdeling vindt u bovenaan, meer op de website van het CIM.


De VRT houdt zich sterk

Radio 2 blijft domineren met 30,5 procent marktaandeel. Met een cijfer van 8,4 procent doet Radio 1 het goed als breed actuanet. MNM is de populaire jongerenzender (12- tot 24-jarigen) en scoort 9,9 procent. Studio Brussel bevestigt als muziekstation met 11,2 procent. Klara heeft een stabiel marktaandeel van 2,5 procent.

Els Van De Sijpe (manager radio): “We zijn heel tevreden met deze resultaten. Elke dag luisteren bijna 3,2 miljoen mensen naar ons radio-aanbod. We bereiken ook veel jongeren, MNM noteert een dagelijks bereik ruim 1 op 4 jongeren”.

“Om de radiobeleving te versterken, zetten we ook volop in op acties en events samen met ons publiek, zoals – in deze gemeten periode- De Strafste School, het Klarafestival, de Classics 1000 of tal van muzieksessies. Daar voelen we het enthousiasme. En via onze apps en sociale media blijven we altijd en overal heel dicht bij onze luisteraars.”

Medialaan: “Qmusic is de tweede grootste”

Qmusic is de tweede grootste zender in Vlaanderen met 12,4% marktaandeel bij het algemene publiek (12+). Joe laat bij het algemene publiek met 8,9% (12+) noteren. Op de zenderdoelgroep 35-54 scoort men 12,9%. ‘Sam, Heidi & Wim’ bereikt elke dag bijna een half miljoen luisteraars (492.000 – 12+) en is daarmee de best beluisterde ochtendshow bij de 18- tot 44-jarigen (zenderdoelgroep) met 21,2% marktaandeel. Op de werkvloer is Qmusic ook de meest beluisterde zender (22,3% marktaandeel op 12+).

An Caers (directeur radio): “Qmusic staat voor brede en populaire muziek en leeft in Vlaanderen, niet alleen op de radio maar ook op al onze events en online platformen. Vanaf volgende week verhuizen we heel de zomer lang naar Oostende voor onze jaarlijkse sterkhouder: het Q-Beach House.”

Ook Joe zet ook een mooi resultaat neer bij het algemene publiek met 8,9% (12+). Op de zenderdoelgroep 35-54 scoort Joe met 12,9%.

Robin Vissenaekens (zendermanager Joe): “De mooie cijfers van Joe geven ons goesting om voluit te gaan de komende maanden. Sven & Anke starten begin augustus al terug in de ochtend en we kijken muzikaal uit naar de Top 2000. We bouwen continu verder aan de grootste supportersclub van de frisse veertiger.”

“Nostalgie groeit overal”

Nostalgie (Mediahuis) behaalt een mooi resultaat in vergelijking met de laatste golf van 2017. Het marktaandeel op 12+ stijgt van 5,6% naar 6,9%. Op de kerndoelgroep 35-54 van 8,5% naar 9,8%. Per dag bereikt de zender 496.178 luisteraars (tegenover 350.984). 0p weekbasis luisteren 970.544 Vlamingen naar de zender tegenover 735.426).

Tom Klerkx (algemeen directeur): “We zijn tevreden met de eerste resultaten van dit jaar, die ons vertrouwen geven voor de zomer, met als hoogtepunt de vijfde editie van ons Nostalgie Beach Festival in Middelkerke. We kijken reikhalzend uit naar het nieuwe radioseizoen dit najaar om onze ambitieuze strategie voor 2018 verder waar te maken.”

En nog dit, na zijn wat harpende doorstart dankzij de administratie Media is dancenetwerk TOPradio goed voor 0,92%. Wordt vervolgd.

Gesponsorde artikelen