In het kort
- Zwitserland domineert de lijst van meest turbulente routes in Europa.
- EDR-niveaus categoriseren de intensiteit van de turbulentie, waarbij minder dan 20 “licht” is en 20-40 “matig”.
Turbulentie kan overal voorkomen, maar bepaalde geografische gebieden hebben de neiging om meer hobbelige ritten te ervaren. Recente gegevens werpen licht op de meest turbulente vliegroutes in Europa en onthullen een concentratie van uitdagende omstandigheden in Zwitserland.
De website Turbli, gespecialiseerd in het volgen van turbulentie, analyseerde vluchtgegevens en gebruikte een metriek die bekend staat als EDR (eddy dissipation rate) om turbulentieniveaus te kwantificeren. EDR, geaccepteerd door internationale luchtvaartorganisaties zoals ICAO en WMO, meet atmosferische turbulentie onafhankelijk van de eigenschappen van een vliegtuig.
Zwitserland bovenaan de lijst
Zwitserland domineert de lijst van meest turbulente routes in Europa met acht van de tien routes die vertrekken uit of passeren via dit bergachtige land. Routes die steden als Nice, Milaan, Genève en Zürich verbinden staan constant hoog in de lijst wat betreft EDR. De intensiteit van turbulentie wordt gecategoriseerd aan de hand van EDR-niveaus: alles onder de 20 wordt beschouwd als “licht”, terwijl die tussen de 20 en 40 als “matig” worden beschouwd.
Turbulentie kan onvoorspelbaar zijn
Hoewel wereldwijd gemiddeld geen enkele route de EDR-categorieën “sterk” (40-60) of “extreem” (80-100) heeft bereikt, kunnen individuele vluchten turbulentie hebben ervaren die deze drempelwaarden overschrijdt. Dit benadrukt dat, hoewel bepaalde regio’s een grotere kans op turbulentie vertonen, er overal tijdens de vlucht onvoorspelbare omstandigheden kunnen optreden.