Iedereen lijkt te beseffen dat dieselwagens geen toekomst meer hebben. Toyota kondigde zelfs aan dat het nog dit jaar gaat stoppen met de productie van dieselwagens voor de Europese automarkt. En toch gelooft de Duitse autobouwer Volkswagen dat er nog muziek in diesel zit.
Opvallend hoe twee van de grootste autobouwers ter wereld lijnrecht tegenover elkaar staan. Bij Volkswagen denken ze namelijk dat klanten toch weer dieselwagens zullen kopen van zodra er propere versies op de markt zijn. Vreemd dat uitgerekend Volkswagen dat standpunt inneemt, aangezien het bedrijf een forse tik kreeg door een schandaal waarbij ze sjoemelsoftware zouden hebben gebruikt om hun wagens milieuvriendelijker te doen lijken.
Bij Volkswagen geloven ze dat het publiek dat schandaal intussen met de mantel der liefde zal bedekken en ze opnieuw een kans zullen krijgen. En daarbij lijken ze dus nog steeds op diesel te willen inzetten. “Diesel zal in de niet zo verre toekomst een wedergeboorte kennen, omdat mensen die met dieselwagens gereden hebben, zich zullen realiseren dat het een zeer comfortabel concept was”, zegt CEO Matthias Müller op het autosalon van Genêve aan Bloomberg.
Strengere regels
“Van zodra mensen beseffen dat diesels milieuvriendelijk kunnen zijn, lijkt mij niks nog in de weg te staan om er eentje te kopen.” Nochtans volgt het thuisland van Volkswagen die redenering niet. Duitsland wil dieselwagens in heel wat steden verbieden. En ook andere landen nemen steeds meer afstand van de ooit erg populaire wagens. Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en zelfs China hebben al plannen om de verkoop van dieselwagens in hun land aan banden te leggen.
Natuurlijk gaat de keuze voor dieselwagens veel dieper dan enkel de wens van de klanten. Diesel is voor Volkswagen belangrijk om de doelstellingen omtrent de uitstoot van CO2 te bereiken. Toch tot de automarkt klaar is om echt op elektrische wagens in te zetten. Voorlopig rijden die auto’s nog niet ver genoeg voor de batterij moet worden opgeladen.
Een ander automerk dat nog achter diesel lijkt te staan is Ford. Maar door de strengere wetten rond dieselwagens zal er toch iets moeten veranderen. De Europese baas van Ford, Steven Armstrong, denkt dat vooral de kleinere modellen dieselmotors zullen schrappen.
Achterpoortje
De toekomst voor diesel ziet er toch niet al te positief uit. Uit een recente grafiek van Statista blijkt dat het aandeel van verkochte dieselwagens in Duitsland tussen 2016 en 2017 al van 46,5 procent naar 40,4 procent gedaald was. Ook in Luxemburg en Griekenland daalde de verkoop spectaculair. België is één van de landen waar dieselwagens nog heel sterk staan. Ons buurland Nederland is samen met Noorwegen dan weer onze tegenpool. Beide landen hebben al bekend gemaakt dat ze vanaf 2025 enkel nog milieuvriendelijke wagens willen verkopen.
Toch zijn er nog andere autobouwers die een achterpoortje openhouden voor een comeback van dieselwagens. Peugeot, Citroen en Opel, die samen in de PSA Group zitten, zijn erop voorzien dat ze op dezelfde assemblagelijn zowel benzine- als dieselwagens en ook elektrische auto’s kunnen produceren. Voor merken zoals Volkswagen is diesel ook belangrijk aangezien ze vaak krachtige wagens bouwen.
Volgens Müller is diesel ook juist noodzakelijk om de klimaatdoelstellingen te bereiken. “We doen er alles aan om te vermijden dat we tekortschieten, maar als er minder diesel is, dan worden de doelstelling een pak moeilijker.”