In tijden van CGI, 3D en ingewikkelde animatieprogramma’s, zou Disney willen terugkeren naar de originele 2D-films. Dat vertelt filmtekenaar Eric Goldberg, die onder andere Aladdin maakte. Walt Disney Animated Studios zou weer meer willen focussen op met de hand getekende films.
Wie aan Disney denkt, die denkt vaak aan échte klassiekers als The Lion King, The Little Mermaid, Mulan, Aladdin, enzovoort. Maar de laatste jaren zijn de bekendste en meest populaire Disneyfilms niet meer hetzelfde. Films als Frozen, Encanto en Moana zijn allemaal in 3D, waardoor het bestaan van de normale 2D-tekenfilm een beetje van de radar is verdwenen. Maar daar wil filmtekenaar Eric Goldberg nu iets aan doen.
2D
In het begin van Walt Disney Studios was het maken van handgetekende animatiefilms nog iets nieuws. De studio werd dan ook al snel superpopulair, aangezien ze iets deden dat nog niet echt eerder gedaan was. De eerste grote film van Disney werd Sneeuwwitje uit 1938. Daarna volgde nog een hele waslijst aan echte klassiekers, waaronder het groot aantal filmhits uit de jaren ‘90.
Het is daar dat filmtekenaar Eric Goldberg vooral een grote rol in speelde. Goldberg stond onder andere aan het hoofd van de film Aladdin uit 1992, werkte mee aan Pocahontas en maakte de legendarische tekenfilmserie Fantasia 2000. In 2011 kwam met Winnie the Pooh de allerlaatste 2D-film in de cinema, maar al snel werd duidelijk dat de tijden waren veranderd. De kijkcijfers vielen tegen en Disney ging nadien meer op 3D-films focussen.
Opleiding
Op die keuze wil Goldberg samen met Disney nu terugkomen. In een interview met IndieWire vertelt hij dat Disney weer focust op het opleiden van tekenaars die met de hand kunnen tekenen.
“We moesten voor een lange tijd niet meer focussen op dat soort animatie. Maar nu hebben we een sfeer gecreëerd waarin iedereen beseft dat het een belangrijk deel van onze identiteit is. En om dan ook echt projecten te maken die met de hand getekende beelden nodig hebben, dat is echt geweldig”, klinkt het. Disney zou nu ook een opleiding aanbieden zodat jonge kunstenaars zich kunnen verdiepen in het tekenen en maken van klassieke animatie.