Black Mirror is een geheel van alleenstaande verhalen, waardoor je eigenlijk eender welke aflevering kan bekijken op eender welk moment. Maar welke aflevering is de beste? Met andere woorden: welke aflevering moet je zeker gezien hebben? Bekijk hier onze top 23 van Black Mirror.
Als er een Netflix-serie is die je alle emoties doet voelen in één enkel seizoen, dan is het wel Black Mirror. De reeks is een van de populairste series op de streamingdienst en wordt ook gezien als een van de beste Netflix Originals. (Wat Netflix Originals precies inhoudt, lees je hier.)
Black Mirror
Black Mirror is een serie, geschreven door Charlie Brooker, die fungeert als een zwarte spiegel op onze huidige maatschappij en die de technologische vernieuwingen in vraag stelt. (Lees hier hoe Black Mirror aan z’n naam komt.) De eerste twee seizoenen van Black Mirror werden gemaakt door Zeppotron, de productiemaatschappij van Charlie Brooker zelf, en uitgezonden op de Britse zender Channel 4. Sinds seizoen 3 ligt de productie van de reeks in de handen van Netflix.
Ondertussen telt de reeks al vier seizoenen en negentien afleveringen in totaal. En de opnames van het vijfde seizoen zijn momenteel volop aan de gang. Elke aflevering van Black Mirror vertelt een compleet losstaand verhaal, waardoor je eigenlijk eender waar kan inpikken. Maar welke aflevering van de reeks is nu eigenlijk de beste? Dit is onze top 23.
23. ‘Rachel, Jack and Ashley Too’ (seizoen 5, aflevering 3)
Eentje moet de laatste zijn en die betwijfelbare eer is toevallig ook aan de voorlopig laatste aflevering van Black Mirror. ‘Rachel, Jack and Ashley Too’, beter gekend als “de Miley Cyrus-aflevering”, stelde op veel vlakken teleur als een aflevering van Black Mirror. Het was voorspelbaar en kon nergens echt verrassen, daarom is het dus terug te vinden op de laatste plaats in deze top.
Plot
In ‘Rachel, Jack and Ashley Too’ maken we kennis met Rachel (Angourie Rice), een tiener die sinds de dood van haar moeder haar draai een beetje kwijt is. Rachel heeft niet echt vrienden op school en de band met haar zus is verwaterd. De enige ‘vriend’ die ze heeft is de popster Ashley O (Miley Cyrus).
Die popster heeft poppetjes op de markt gebracht. Maar dat zijn niet zomaar poppetjes. Ashley Too spreekt zoals Ashley O en je kan er volwaardige gesprekken mee houden. Maar al snel wordt duidelijk dat Ashley Too toch niet helemaal de echte Ashley O is en dat het sterrenbestaan een zwaardere impact heeft op de zangeres dan je op het eerste zicht zou zeggen.
Waarom kijken?
‘Rachel, Jack and Ashley Too’ vertelt een verhaal over het sterrendom. Waarbij het dieper ingaat op zowel het bestaan als popster als dat van fans. We eisen steeds meer van onze idolen en als fan willen we steeds dichter bij onze favoriete ster geraken. Maar dat ernstige gevolgen hebben.
Zo wordt er van sterren verwacht dat ze altijd vrolijk zijn en nooit een slechte dag hebben. We kennen als fan natuurlijk maar een stukje van de echte persoonlijkheid van een ster. We kennen maar een stukje van de leefwereld van onze idolen, waardoor we vaak vergeten dat ook zij mensen van vlees en bloed zijn. Deze aflevering van Black Mirror maakt een popster menselijker, juist door ze te ontmenselijken als een robot.
22. ’15 Million Merits’ (seizoen 1, aflevering 2)
Op de 22ste plaats vinden we een aflevering uit het allereerste seizoen van Black Mirror. We willen niet zeggen dat ‘Fifteen Million Merits’ een slechte aflevering is, het is simpelweg een aflevering die een minder blijvende impact maakt op de kijker.
Plot
In de aflevering maken we kennis met Bing (Daniel Kaluuya, bekend uit Black Panther), hij woont in een hypermodern complex waar hij de hele dag op een hometrainer moet fietsen om merits te verdienen. Punten waarmee je eten kan kopen, maar ook een adblocker voor vervelende pornoreclame op tv, maar voor 15 miljoen merits kan je een ticket voor een talentenjacht kopen, een ticket dat je leven kan veranderen.
Op een dag maakt Bing kennis met Abi (Jessica Brown Findlay, bekend van Downton Abbey), een knappe jongedame die net als hem moet trappen om haar geld te verdienen. Maar Abi heeft een prachtige stem, dus wil Bing, die al heel wat merits bij elkaar heeft getrapt, haar een cadeautje doen.
Waarom kijken?
’15 Million Merits’ is een metafoor voor het leven, maar dan een heel negatieve. Je hele leven werken om geld te verdienen en zo je dromen waar te maken. Maar die dromen draaien soms heel anders uit. Verder toont deze aflevering ook aan hoe mensen eigenlijk alles doen voor geld, zelfs al staat dit lijnrecht tegenover je eigen principes.
Tegelijkertijd is het ook een kritiek op de populariteit van talentenjachten en reality tv en hoe deze genres kun kandidaten uitbuiten. Een reality (tv) check, zeg maar.
21. ‘USS Callister’ (seizoen 4, aflevering 1)
De openingsaflevering van het vierde seizoen van Black Mirror was er eentje met een vleugje Star Trek, maar vooral een evil mastermind die de technologie gebruikte om zijn eigen droomwereld te creëren. Ten koste van anderen.
Plot
‘USS Callister’ begint als een retro ruimteverhaal. Maar laat je niet misleiden, het speelt zich, net als de rest van Black Mirror af in de toekomst. We zitten namelijk in een spel gemaakt door Robert Daly (Jesse Plemons, bekend van Breaking Bad), een ietwat seuterige gamedeveloper, die op het werk maar weinig vrienden heeft.
In het spel, USS Callister, is hij echter de held van het verhaal. Hij is de kapitein van het ruimteschip en zijn team ligt aan zijn voeten. Zijn team is opgesteld uit zijn collega’s, (waaronder Jimmi Simpson, die je waarschijnlijk kent van Westworld en Lost) de mensen met wie hij in het echte leven geen al te beste relatie heeft. In het spel leeft een digitale kopie van deze mensen, een kloon, die zelfstandig kan denken en de herinneringen van z’n origineel met zich meedraagt. Nieuwe collega Nanette (Cristin Milioti, aka ‘The Mother’ uit HIMYM) wordt aan de ‘crew’ van de USS Callister toegevoegd, maar ze ziet haar nieuwe leven absoluut niet zitten.
Waarom kijken?
‘USS Callister’ is enerzijds een ode aan Star Trek, maar het toont tegelijk ook aan tot wat de nieuwe technologieën, zoals de mogelijkheid tot klonen en het gebruik van artificial intelligence, in staat kunnen zijn wanneer ze door de verkeerde mensen gebruikt worden.
Het is een aanrader voor wie fan is van de (duistere) toekomst van het gamen. Maar het is vooral een spannende aflevering die het midden houdt tussen humor en drama.
20. ‘Smithereens’ (seizoen 5, aflevering 2)
De tweede aflevering van het vijfde seizoen van Black Mirror is geen unaniem schot in de roos. ‘Smithereens’ komt traag op gang en is al bij al vrij voorspelbaar. Wel beschikt de aflevering over een meesterlijk acterende Andrew Scott en een einde dat je stevig op je plaats zet.
Plot
‘Smithereens gaat over de Uber-chauffeur Chris Gillhaney, gespeeld door Andrew Scott (bekend als Moriarty uit Sherlock). Hij heeft een obsessie met het technologiebedrijf Smithereen. Elke dag probeert hij daar werknemers op te pikken, maar uiteindelijk wordt zijn eerste prooi een stagiair, Jaden (Damson Idris).
Hij neemt hem mee naar een afgelegen plaats, waar een heuse gijzeling begint met maar één doel: spreken met Billy Bauer, de CEO van Smithereen.
Waarom kijken?
‘Smithereens’ lijkt in veel opzichten een bewustmakingscampagne, maar het gaat eigenlijk veel verder dan dat. Het gaat enerzijds over hoe we allemaal verknocht zijn aan onze smartphone en daardoor het contact met de werkelijkheid aan het verliezen zijn.
Maar op hetzelfde moment gaat het op het einde ook over hoe we door de enorme stroom aan informatie die we dagelijks via diezelfde smartphone verwerken, immuun geworden zijn voor ernstige feiten. De laatste beelden van de aflevering maken dat pijnlijk duidelijk. We lezen de ergste nieuwsfeiten op onze Facebook- of Twitterfeed, maar daarna gaan we gewoon weer verder met ons leven.
19. ‘The Waldo Moment’ (seizoen 2, aflevering 3)
‘The Waldo Moment’ is een verhaal dat op het eerste zicht compleet van de pot gerukt lijkt. Maar wanneer je er wat langer bij stilstaat, besef je dat het dichter bij de realiteit aansluit dan je zou denken.
Plot
Jamie Salter (Daniel Rigby, die overigens de vertelstem inspreekt in de reboot van de Teletubbies) is een komiek die het typetje Waldo heeft gemaakt, een grofgebekt, blauw beertje dat in z’n show politici interviewt. Op een dag komt de producer van de show met een idee op de proppen: “Waarom laten we Waldo niet deelnemen aan de lokale verkiezingen?”. Jamie stelt, enigszins tegen z’n goesting, in met dit idee en zo gaat de bal aan het rollen.
Waldo begint een moddergooicampagne tegen de andere kandidaten en krijgt een enorme achterban. Waardoor men begint te vrezen dat Waldo weleens écht verkozen zou kunnen worden.
Waarom kijken?
‘The Waldo Moment’ is in feite een fenomenale kritiek op de huidige politiek. En ja, we kijken dan vooral naar de Verenigde Staten. Waar iedereen oorspronkelijk de presidentskandidatuur van Donald Trump weglachte, is het de ‘clown’ uiteindelijk toch gelukt om in het Witte Huis te belanden. En zo had hij dus ook zijn eigen ‘Waldo Moment’.
Deze aflevering kwam uit in 2013 en werd dus nog eerder geschreven, terwijl Trump pas in 2015 daadwerkelijk opkwam als presidentskandidaat. Het is dus geen letterlijke aanval op Trump, maar wel een voorspelling van hoe politiek zou evolueren.
18. ‘Nosedive’ (seizoen 3, aflevering 1)
Een andere interessante en voorspellende aflevering is ‘Nosedive’, waarbij we kennis maken met een wereld die gestuurd wordt door sociale wenselijkheid en imago. Een wereld die binnenkort werkelijkheid wordt in China.
Plot
De aflevering ‘Nosedive’ gaat over Lacie Pound (Bryce Dallas Howard, bekend van The Help en 50/50), die leeft in een nabije toekomst waar alles bepaald wordt door een puntensysteem. Je krijgt punten van toevallige passanten, je vrienden, winkelpersoneel, … Die punten geven je uiteindelijk een eindscore, die bepaalt wat jouw positie op de sociale ladder is.
Sta je hoger, dan krijg je extraatjes. Sta je lager, dan verlies je privileges. Lacie heeft een obsessie met haar score en probeert haar score koste wat het kost de hoogte in te jagen. Maar dat is moeilijker dan verwacht.
Waarom kijken?
Het bijzondere aan ‘Nosedive’ is dat ook deze aflevering uiteindelijk de toekomst voorspeld heeft. Hoe onrealistisch en compleet ondenkbaar het puntensysteem uit de aflevering ook lijkt, het wordt de realiteit in China.
De aflevering bekritiseerd onze obsessie met likes en de impact van sociale media op de manier waarop we ons leven leiden. Hoe we onze posts op sociale media aanpassen op wat anderen leuk zouden vinden en vooral wat de meeste likes zou opleveren.
17. ‘Playtest’ (seizoen 3, aflevering 2)
‘Playtest’ is een van de engste afleveringen van Black Mirror. De aflevering gaat over de toekomst van gaming en hoe spelletjes steeds realistischer worden tot op een punt waar ze gevaarlijk worden.
Plot
De aflevering gaat over Cooper Redfield (Wyatt Russell, bekend van 22 Jump Street), een avontuurlijke jongeman. Na de dood van zijn vader vertrekt hij halsoverkop op wereldreis tot hij in geldnood komt. Hij beslist om geld te verdienen om een ticket naar huis te kopen. Terug naar zijn moeder die hij zonder waarschuwing verlaten heeft.
Om aan geld te geraken geeft Cooper zich, avontuurlijk als hij is, op om een nieuw, experimenteel spel te testen. Het spel, dat geïnspireerd is op de persoonlijke angsten van de speler, wordt al snel heel luguber met drastische gevolgen voor Cooper.
Waarom kijken?
‘Playtest’ is een aflevering die duidelijk inspeelt op de nieuwe technologieën die gebruikt worden in games. In de aflevering wordt virtual reality tot het uiterste gedreven. Wat Cooper te zien krijgt, is een realiteit gecreëerd vanuit zijn eigen diepste angsten.
Het is een aflevering die aan je ribben plakt en je niet enkel door de horrorbeelden, want het is vooral de verhaallijn rond Cooper en z’n moeder die aan je knaagt en je niet loslaat.
16. ‘Striking Vipers’ (seizoen 5, aflevering 1)
In ‘Striking Vipers’ wordt dezelfde technologie gebruikt als in ‘Playtest’ en ‘USS Callister’. We zien opnieuw een hyperrealistisch spel, maar dan uitgediept op een heel andere manier die heel wat vragen doet oproepen. Over gender, trouw, geaardheid enzovoort. Het is een interessante aflevering over waar de grenzen liggen in relaties en tussen werkelijkheid en de virtuele wereld.
Plot
In ‘Striking Vipers’ zien we Danny (Anthony Mackie, bekend van Avengers), eerst in zijn studententijd, met zijn vriendin Theo (Nicole Beharie) en beste vriend Karl (Yahya Abdul-Mateen II, bekend van Aquaman). Later pikken we in wanneer Danny, Theo en Karl enkele jaartjes ouder zijn. Op de 38ste verjaardag van Danny duikt Karl plots terug op. Hij heeft een cadeautje mee voor de jarige: een nieuw en hyperrealistisch videospel, de verbeterde versie van het spel dat ze jaren geleden speelden.
Maar het spel is zo realistisch dat de twee zich er volledig in verliezen. Daarbij beginnen ze te twijfelen aan hun relaties en zelfs aan hun geaardheid. Maar hoe echt is hun personage uit het spel en waar stoppen hun eigen gevoelens en beginnen die van hun alter ego.
Waarom kijken?
‘Striking Vipers’ geeft enerzijds een inkijk in de toekomst van gamen. Hoe computerspelletjes steeds realistischer zullen worden tot op het punt waarop je echt pijn (en genot) kan voelen. Hoe je echt volledig zal kunnen ontsnappen van de werkelijkheid en het leven kan leiden waar je enkel van kan dromen.
Maar anderzijds gaat het ook over verwarring rond geaardheid en genderfluïditeit. Over hoe je je wildste seksuele fantasieën kan beleven in een soort van extreme versie van porno. Het geeft dus opnieuw stof tot nadenken op verschillende vlakken, zoals we van Black Mirror gewoon zijn.
15. ‘The Entire History of You’ (seizoen 1, aflevering 3)
Wat als je je volledige leven kon herbekijken als een film? Dat is het uitgangspunt van de laatste aflevering van het eerste seizoen van Black Mirror, toen nog gemaakt door de Britse zender Channel 4. Het is een aflevering over jaloezie en hoe technologie dit alleen maar erger kan maken.
Plot
In ‘The Entire History of You’ is de technologie zo ver gevorderd dat mensen een chip hebben waarmee ze al hun herinneringen kunnen herbekijken. De aflevering gaat over het koppel Liam (Toby Kebell, Dr. Doom uit Fantastic Four) en Ffion (Jodie Whittaker, die nu The Doctor speelt in Doctor Who). Liam vermoedt dat Ffion hem bedrogen heeft en die gedachte begint zijn leven te overheersen.
Hij wil koste wat het kost de herinneringen van Ffion afspelen en daar gaat hij ver voor. Heel ver.
Waarom kijken?
‘The Entire History of You’ toont aan hoe technologie het ergste in de mens naar boven kan halen. Jaloezie is sowieso al een vies beestje, maar als je de tools in handen hebt, kan die jaloezie veel gevaarlijker worden.
Het toont aan hoe “eens kijken in de gsm van je lief” al snel kan overgaan in een obsessie, die niet alleen je partner, maar ook jezelf ernstige schade kan toebrengen.
14. ‘Arkangel’ (seizoen 4, aflevering 2)
‘Arkangel’ is de aflevering die geregisseerd werd door actrice Jodie Foster. Het is een aflevering die je eerst sympathie doet krijgen met het hoofdpersonage, maar die sympathie raak je al heel snel weer kwijt.
Plot
Marie (Rosemarie DeWitt) is een alleenstaande moeder die haar dochter Sara doodgraag ziet. Maar op een dag verliest ze haar dochter een paar minuten uit het oog, waarna ze haar kwijtraakt. Nadien leeft Marie in angst dat ze haar dochter opnieuw zou verliezen.
Ze beslist daarom Arkangel te laten inplanten in haar dochter. Dat is een chip, die in verbinding staat met een app. En op die app kan Marie te allen tijde meekijken door de ogen van haar dochter. Dat is handig zo lang Sara een kind is, maar wanneer ze ouder wordt, ziet Marie dingen die ze liever niet zou zien van haar dochter.
Waarom kijken?
‘Arkangel’ is weer zo’n aflevering waarbij nieuwe technologie op zich positief is. De chip is een goed hulpmiddel voor mama Marie, maar het geeft haar de mogelijkheid om haar dochter continu te controleren. En een nieuwsgierige moeder kan dit dus al snel misbruiken.
Het einde van ‘Arkangel’ is er bovendien eentje dat je niet snel vergeet. Een verwittigd man/vrouw is er twee waard.
13. ‘Black Museum’ (seizoen 4, aflevering 6)
‘Black Museum’ is de laatste aflevering van het vierde seizoen van Black Mirror. Het is een aflevering met verschillende verhaallijnen die, zo merk je later, met elkaar verbonden zijn. Het is een gelaagde aflevering met een sublieme plottwist op het einde.
Plot
Nish (Letitia Wright, bekend als Shuri uit Black Panther en recenter Avengers: Infinity War) een jonge vrouw komt in het midden van de woestijn een vreemd museum tegen. Het zogenaamde Black Museum is gevuld met gruwelijke foltermechanismen die ontwikkeld zijn door Rolo (Douglas Hodge), de uitbater van het museum. Hij vertelt met enige trots de verhalen achter de museumstukken die de ene keer al gruwelijker zijn dan de andere.
Nish volgt de volledige rondleiding en die brengt haar oog in oog met een oude bekende …
Waarom kijken?
‘Black Museum’ zijn eigenlijk drie afleveringen van Black Mirror voor de prijs, en speelduur, van één. De verhalen zijn daardoor misschien iets minder uitgediept, maar het einde zorgt voor een mindfuck van formaat.
De aflevering toont hoe nieuwe technologie gebruikt kan worden om mensen te folteren op een niveau dat voorlopig, gelukkig, niet mogelijk is. Maar het toont dus aan hoe technologie, wanneer het in slechte handen terechtkomt tot gruwelijke daden kan leiden.
12. ‘White Christmas’ (seizoen 2, aflevering 4)
‘White Christmas’ is de kerstspecial van het tweede seizoen van Black Mirror. Het vertelt net als ‘Black Museum’ verschillende verhalen en ook hier komen we op het einde te weten hoe de verhalen verbonden zijn met elkaar.
Plot
De kerstspecial van Black Mirror is lang niet zo vrolijk als je van een kerstspecial zou verwachten. In de aflevering zie je Matt (Jon Hamm, bekend van Mad Men) en Potter (Rafe Spall). De twee zitten samen aan de ontbijttafel en vertellen over hun leven. Daarbij komen we te weten dat Matt heel wat op z’n kerfstok heeft staan. Hij gebruikte moderne technologie om mensen een gunst te bewijzen, maar dat kende in twee gevallen een gruwelijke afloop.
Maar ook Potter heeft iets op te biechten en dat verandert alles.
Waarom kijken?
‘White Christmas’ is Black Mirror op z’n best. Technologische vooruitgang die uiteindelijk gebruikt kan worden tegen de mens of die het leven van mensen in gevaar brengt.
In ‘White Christmas’ zitten ook aspecten die eigenlijk nu al mogelijk zijn, wat het geheel weer akelig dicht bij de realiteit brengt. Zo zien we een vergaand smart home-systeem, dat heel handig lijkt, maar eigenlijk mensonterend is.
11. ‘Crocodile’ (seizoen 4, aflevering 3)
Op de elfde plaats in deze top 23 van alle afleveringen van Black Mirror. staat ‘Crocodile’. Het is een heel duister verhaal over hoe een fout in je verleden je hele leven kan overheersen.
Plot
In een nabije toekomst is het mogelijk om al je herinneringen op te halen en af te spelen. Dit is een methode die gebruikt wordt om de waarheid bij ongevallen te achterhalen. Shazia (Kiran Sonia Sawar) onderzoekt op die manier een aanrijding met een zelfrijdende wagen in IJsland. Een van de getuigen is Mia (Andrea Riseborough, bekend van Birdman), maar zij heeft een duister verleden waarvan ze niet wil dat het uitlekt.
Maar dat doet het dus toch, waardoor Mia drastische maatregelen neemt en zich zo steeds verder in de problemen werkt.
Waarom kijken?
‘Crocodile’ is een van de donkerste afleveringen van Black Mirror. De wanhoop van Mia om haar geheim verborgen te houden neemt enorme proporties aan, maar ergens kan je jezelf er ook wel in herkennen, maar hopelijk niet in zo’n extreme vorm.
De aflevering speelt ook in op de technologische vernieuwingen, waarvan de zelfrijdende pizzabestelwagen een duidelijk voorbeeld is. Want tegenwoordig zijn er verschillende bedrijven tests aan het uitvoeren met dergelijke wagens. Herinneringen herbekijken kan natuurlijk nog niet, maar deze aflevering bewijst dat dit soort drastische technologische vernieuwingen gevaarlijke gevolgen met zich kunnen meebrengen.
10. ‘Hated in the Nation’ (seizoen 3, aflevering 6)
Ah Twitter, de prachtige plaats om samen te discussiëren over verschillende onderwerpen. Maar het wordt al snel heel bitsig op Twitter of in de comments op Facebook. En daar gaat ‘Hated in the Nation’ over.
Plot
In ‘Hated in the Nation’ komen we terecht in een rechtszaak. We zien detective Karin Parke (Kelly Macdonald, die de Britse stem van Merida in Brave), ze vertelt het verhaal van Jo Powers (Elizabeth Berrington) een journaliste die doodsbedreigingen ontving op sociale media, nadat ze kritiek uitte op een activist die zichzelf in brand had gestoken.
Het begint met tweets als “bitch” en “onmens”, maar al snel beginnen mensen te tweeten de hashtag #DeathTo. En da’s niet zonder gevolg, want Jo Powers sterft wel degelijk in bizarre omstandigheden. Al snel wordt duidelijk dat de #DeathTo-hashtag een soort wedstrijd is die inhoudt dat de persoon wiens naam het meeste getweet wordt, vermoord wordt door een leger killer bees. Dit zijn Autonomous Drone Insects (ADIs), drones zo groot als een insect die geprogrammeerd zijn om mensen te vermoorden.
Waarom kijken?
‘Hated in the Nation’ is misschien wel de duidelijkste maatschappijkritiek van de hele reeks. Het toont de impact van sociale media, maar dan op een heel directe manier. Comments met de #DeathTo, die ook gewoon echt verzonden worden, hebben zo het effect dat die mensen ook daadwerkelijk sterven.
De aflevering kaart zo de hardheid van reacties op sociale media aan. De manier waarop we mensen kunnen beledigen en doodwensen op sociale media, zonder de consequenties ervan in te zien. Oké, mensen gaan niet aangevallen worden door een leger killer bees omdat je ze doodwenst op sociale media, maar erg gelukkig zullen ze er niet van worden. Over die killer bees gesproken, deze piepkleine drones bestaan nu eigenlijk al. Ze worden ontwikkeld in aan een Japanse universiteit. Probeer nu maar rustig te slapen.
9. ‘White Bear’ (seizoen 2, aflevering 2)
Nog zo’n folteraflevering, maar deze keer eentje waarbij de foltering meer op een natuurlijke manier gebeurt: minder vooruitstrevende technologie, meer echtheid. Een rauwe aflevering die je met een ongemakkelijk gevoel achterlaat.
Plot
‘White Bear’ gaat over Victoria (Lenora Crichiow) die wakker wordt en zich niets van haar leven herinnert. Ze trekt de straat op in de hoop dat iemand haar meer kan vertellen, maar niemand wil haar helpen. Plots wordt ze ook nog eens achternagezeten door een hoop mensen met vreemde maskers. In plaats van haar te helpen, halen de omstaanders hun smartphones boven en beginnen ze haar te filmen.
Het einde van deze aflevering is, zoals we van Black Mirror gewoon zijn, weer een plottwist van formaat waarbij je even niet meer weet aan wiens kant je nu eigenlijk staat.
Waarom kijken?
‘White Bear’ is zo’n aflevering die je de hele tijd meesleept in een verhaal waarin je niet anders kan dat meevoelen met het hoofdpersonage. Maar wanneer je uiteindelijk te weten komt hoe de vork precies in de steel zit, verandert je hele beeld van de situatie.
De aflevering hekelt de sensatiegerichte maatschappij waarin we nu leven. Hoe we genieten van het lijden van een ander. Hoe het nieuws steeds spectaculairder wordt voorgesteld. Maar tegelijk toont het ook aan dat ‘oog om oog, tand om tand’ niet noodzakelijk de beste oplossing is. Want is dit waar we naartoe willen? Is dit de samenleving die we willen zijn? Stof tot nadenken.
8. ‘Metalhead’ (seizoen 4, aflevering 5)
‘Metalhead’ is een echte thriller. De aflevering, die volledig in zwart-wit gefilmd is, is dreigend en bloedstollend spannend. Het is een echt kat-en-muisspel waarin de rol van de jager is weggelegd voor een moordlustig robothondje.
Plot
‘Metalhead’ speelt zich af in een postapocalypische wereld en heeft niets met het muziekgenre te maken. We volgen drie mensen, Bella (Maxine Peake), Tony (Clint Dyer) en Clarke (Jake Davies, bekend uit The Missing), die in een magazijn op zoek zijn naar een doos met spullen. Maar daar zit een robothondje hen op te wachten, dat de aanval op hen inzet.
De volledige aflevering volgen we Bella die probeert te vluchten van het robothondje, dat duidelijk niet wil opgeven vooraleer Bella dood is.
Waarom kijken?
Deze aflevering toont de gevaren van artificial intelligence. Wanneer robots, in dit geval in de vorm van honden, zo ver geëvolueerd zijn, kunnen ze dus echt in staat zijn de wereld te veroveren en een echt gevaar zijn voor de mens.
De robothondjes uit deze aflevering zijn gebaseerd op de robothonden van Boston Dynamics, dus ja, dergelijke hondjes bestaan al. Dus plots staat deze aflevering helemaal niet meer zo ver van de realiteit.
7. ‘Hang the DJ’ (seizoen 4, aflevering 4)
‘Hang The DJ’ geeft een kijk in het daten van de toekomst: daten met een vervaldatum. Het lijkt misschien interessant om te weten hoe lang je ‘relatie’ zal duren, maar wil je dat eigenlijk wel weten?
Plot
We leren Frank (Joe Cole, bekend van Peaky Blinders) en Amy (Georgina Campbell, bekend uit het derde seizoen van Broadchurch) kennen, twee singles aan de vooravond van hun eerste date. Daten is in deze toekomst niet meer spontaan. Je kan je namelijk inschrijven voor ’the system’ een datingprogramma, waarbij je een ‘hub’ krijgt, een klein toestel dat je vertelt hoe lang je relatie zal duren, als je het al een relatie kan noemen.
Frank en Amy zijn elkaars eerste match en die match is van korte duur. Na amper 20 uur zit hun ‘relatie’ er al op. Maar de twee hebben meteen een band en wanneer ze aan anderen gekoppeld worden, krijgen ze elkaar niet uit hun hoofd.
Waarom kijken?
Je zou ‘Hang The DJ’ kunnen zien als een kritiek op datingapps en oppervlakkige relaties, maar uiteindelijk kom je op het einde te weten dat dat niet zo is. Het is een van de lichtere afleveringen van Black Mirror, maar het blijft natuurlijk wel een pijnlijk kantje hebben.
De titel ‘Hang The DJ’ is gebaseerd op het nummer Panic van The Smiths. Het is een verhaal over ware liefde en hoe die alles kan overwinnen. Zelfs voor hij echt begonnen is. Het is een van de weinige aflevering van Black Mirror die je achterlaat met een gelukkig gevoel. Want waar je meestal achterblijft met de gedachte dat de toekomst somber en uitzichtloos is, bewijst deze aflevering precies het tegendeel.
6. ‘Men Against Fire’ (seizoen 3, aflevering 5)
‘Men Against Fire’ is een aflevering die je moeilijk zal kunnen loslaten. Het verhaal toont de toekomst van oorlogvoering, maar is tegelijkertijd geïnspireerd op gebeurtenissen uit het verleden.
Plot
De aflevering speelt zich af in oorlogsgebied in Scandinavië, waar soldaten op zoek gaan naar zogenaamde ‘roaches’, gemuteerde wezens die een gevaar vormen voor de mensheid. Stripe (Malachi Kirby) en zijn troep gaan op zoek naar deze roaches om ze uit te moorden.
Daarbij kunnen ze gebruikmaken van MASS, een implantaat waardoor ze informatie kunnen krijgen via augmented reality. Maar dit implantaat doet meer dan de soldaten op het eerste zicht denken.
Waarom kijken?
Waar Black Mirror doorgaans een blik geeft op de toekomst, kijken ze hier eigenlijk een beetje naar het verleden. Want er zijn veel parallellen te trekken tussen ‘Men Against Fire’ en de gebeurtenissen tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Deze aflevering werd trouwens geregisseerd door de Belg Jakob Verbruggen, die ook verantwoordelijk was voor de Britse topreeks The Fall en verschillende afleveringen van House of Cards.
5. Bandersnatch (losstaande film)
Op de vijfde plaats in deze top 23 met de beste afleveringen van Black Mirror staat de vreemde eend in de bijt: Bandersnatch. Bandersnatch is namelijk geen echte aflevering van Black Mirror, maar een losstaande film. Het is zelfs de eerste echte interactieve film voor volwassenen van de makelarij van Netflix en het smaakt zeker naar meer.
Plot
In Bandersnatch is er een rol weggelegd voor de kijker. Jij maakt beslissingen die een impact hebben op het leven van de hoofdrolspeler Stefan Butler (Fionn Whitehead, bekend van Dunkirk). In het begin moet je simpele keuzes maken, zoals welke cornflakes Stefan gaat eten als ontbijt of welke muziek hij luistert op de bus. Maar al snel worden de beslissingen belangrijker en hebben ze een grote impact op het leven van Stefan.
Stefan is een jonge gamedeveloper en hoopt de kans te krijgen om zijn spel uit te brengen. Dat spel heeft hij gebaseerd op het boek Bandersnatch, waarin je als lezer de kans krijgt om, met behulp van verschillende keuzes, je eigen verhaal te maken. En dat is dus precies wat je als kijker ook doet tijdens deze aflevering.
Waarom kijken?
We moeten er niet flauw over doen: Bandersnatch staat op deze plaats omdat het een vernieuwende aflevering is. Het verhaal is, afhankelijk van het pad dat je kiest beter of slechter, maar over het algemeen is het een verrassende en interessante manier om tv te beleven.
Eén van de mogelijke verhaallijnen werd zelfs ingezonden voor de Emmy’s. Welk einde die precies had, wilden de makers niet bekend maken, al losten ze wel dat het geheel 83 minuten duurde. Kortom is Bandersnatch een aflevering die je moet gezien hebben en waarschijnlijk zelfs meerdere keren, zodat je alle verschillende eindes gezien kan hebben. Alle mogelijke eindes (die wij althans konden vinden) vind je hier.
4. ‘Be Right Back’ (seizoen 2, aflevering 1)
‘Be Right Back’ is een verhaal over liefde en afscheid nemen en vooral hoe verdomd moeilijk het is om afscheid te nemen van iemand die je graag ziet.
Plot
Martha (Hayley Atwell) en Ash (Domhnall Gleeson, bij het grote publiek vooral bekend als Bill Weasley uit Harry Potter en General Hux uit Star Wars) zijn een jong en dolverliefd koppel. Ze gaan samenwonen, maar dan slaat het noodlot toe. Wanneer Ash de verhuiswagen wil terugbrengen komt hij om het leven in een ongeluk. Martha is verscheurd van verdriet en wanneer ze nadien ook nog eens ontdekt dat ze zwanger is, stort haar hele wereld in.
Maar dan komt een van haar vriendinnen met een idee. Via een nieuwe technologie zou Martha haar Ash namelijk terug kunnen krijgen. In de vorm van een robot die gecreëerd is op basis van wat Ash tijdens zijn leven op sociale media postte. En inderdaad, Martha krijgt een perfecte kopie van Ash, maar al snel ontdekt ze dat dit misschien niet helemaal hetzelfde is.
Waarom kijken?
‘Be Right back’ is eigenlijk een prachtig liefdesverhaal van een vrouw die het moeilijk heeft om de dood van haar vriend te verwerken. Het is een hartverscheurend verhaal, dat tegelijk mooi is maar ook bevreemdend.
De aflevering toont vooral aan dat hoe ver de technologie zich ook verder ontwikkelt, tegen de dood valt er niets te beginnen.
3. ‘The National Anthem’ (seizoen 1, aflevering 1)
‘The National Anthem’ is de allereerste aflevering van Black Mirror en misschien tot op heden de meest memorabele. De aflevering is regelrechte maatschappijkritiek die je vooral doet nadenken over je eigen gedrag.
Plot
De Britse premier, Michael Callow (Rory Kinnear, bekend uit The Imitation Game), wordt ’s nachts gewekt met de boodschap dat Prinses Susannah (Lydia Wilson), de dochter van de koning, gekidnapt is en dat hij de enige persoon is die haar kan redden. Maar wat hij daarvoor moet doen is onmenselijk. De premier moet namelijk seks hebben met een varken en niet zomaar privé, maar het moet live op alle nationale zenders uitgezonden worden.
De kidnappers stellen een hele reeks eisen waardoor het onmogelijk is om de feiten te vervalsen. De premier en zijn entourage proberen alles om ‘de daad’ zo lang mogelijk uit te stellen, maar wanneer ze een afgesneden vinger van de prinses ontvangen, wordt duidelijk dat er geen weg terug is.
Waarom kijken?
Deze aflevering maakt geen gebruik van moderne technologie, het speelt zich niet af in een post-apocalytische toekomst. Nee, dit verhaal kan eigenlijk morgen echt plaatsvinden. En daarom is de impact van deze aflevering zo overweldigend.
Het besef dat dit kan gebeuren en dat de reactie van het publiek waarschijnlijk precies zo zou zijn als in de aflevering, maakt het een ongemakkelijke ervaring, die je aanzet om na te denken over jezelf.
2. ‘Shut Up and Dance’ (seizoen 3, aflevering 3)
‘Shut Up and Dance’ is een lugubere aflevering. Je krijgt weer sympathie voor een personage dat op een brutale manier gefolterd wordt, maar op het einde ben je gedwongen om je beeld volledig te veranderen.
Plot
Kenny (Alex Lawther, bekend uit The End of the F*cking World en The Imitation Game) is een tienerjongen wiens laptop gehackt wordt. Een hacker kan nu meekijken via zijn webcam en filmt hem zo terwijl hij masturbeert. Een dag later krijgt Kenny berichtjes van een onbekende afzender die hem allerlei instructies geeft die hij moet uitvoeren want anders zal de anonieme hacker de beelden online zetten.
Kenny wordt tot het uiterste gedreven, maar hij doet er echt alles aan om de video verborgen te houden. Tijdens zijn opdrachten komt hij ook Hector (Jerome Flynn, Bronn uit Game of Thrones) tegen, die net als Kenny gechanteerd wordt. De twee gaan verder met hun reeks opdrachten, die uiteindelijk levensgevaarlijk worden.
Waarom kijken?
Ook ‘Shut Up and Dance’ is weer zo’n aflevering die het niet moet hebben van technologische snufjes of een toekomst die bevreemdend aanvoelt. Het is een verhaal dat zich nu kan afspelen en dat maakt het weer heel realistisch en
Alex Lawther, die we ook kennen als James in The End of the F***ing World, zet een meesterlijke acteerprestatie neer. Lawther, die tijdens de opnames van deze aflevering amper 21 jaar oud was, speelt de aartsmoeilijke rol van Kenny zo goed dat je met hem meevoelt maar tegelijk beseft dat hij een gigantisch geheim met zich meedraagt.
1. ‘San Junipero’ (seizoen 3, aflevering 4)
Er kan er maar eentje de beste zijn en bij Black Mirror is dat ‘San Junipero’. Het is met voorsprong de vrolijkste aflevering van de hele reeks, maar het doet toch geen afbreuk aan het algemene thema van Black Mirror.
Plot
‘San Junipero’ begint in het jaar 1987, middenin de eighties waarin de verlegen Yorkie (Mackenzie Davis) de populaire Kelly (Gugu Mbatha-Raw, ook te zien in de live-action remake van Beauty and the Beast) ontmoet. De twee worden al snel heel close, maar Yorkie houdt de boot nog af. Een week later gaat ze opnieuw op zoek naar Kelly en deze keer is het een succes, de twee brengen romantisch de nacht door in een huisje op het strand. De weken daarna zoekt ze Kelly tevergeefs terug, maar ze kan haar nergens vinden. Yorkie krijgt het advies om “een andere tijd te proberen”. Een week later gaat Yorkie op zoek in het jaar 1996, maar ook daar kan ze Kelly niet vinden.
Ze vindt Kelly uiteindelijk terug in het jaar 2002 waar Kelly vertelt hoe ze terminaal is en bang was om verliefd te worden op Yorkie en haar nadien te moeten achterlaten, maar er bestaat een manier waardoor ze voor altijd samen kunnen zijn.
Waarom kijken?
‘San Junipero’ heeft als alleenstaande aflevering meerdere prijzen gewonnen, waaronder twee Primetime Emmy Awards. Het is een verhaal dat aantoont hoe technologie uiteindelijk ook positief kan zijn en kan bijdragen tot eeuwige liefde.
‘San Junipero’ maakt van de dood iets moois en vertelt een verhaal dat je niet onberoerd zal laten. Er is een belangrijke rol weggelegd voor het nummer Heaven is a Place On Earth van Belinda Carlisle, dat een hele nieuwe betekenis krijgt nadat je de aflevering hebt uitgekeken.