Eric Nam blaast Brussel omver tijdens ‘There And Back Again’-tour

Op donderdag stond Eric Nam in La Madeleine in Brussel met zijn ‘There And Back Again’-tour. De Amerikaans-Koreaanse zanger is geen K-popartiest pur sang. Maar heeft duidelijk wel een aantal elementen overgenomen die typerend zijn aan het genre. Eric Nam speelde een perfect opgebouwde set die hij vlot aan elkaar praatte.

“Voor zij die hier vanavond hun eerste concert meemaken, de volgenden zullen alleen maar slechter zijn”, met die uitspraak zette Eric Nam meteen de toon. En we moeten het hem nageven dat zijn opvolgers inderdaad veel moeite zullen moeten doen om zijn optreden te evenaren. Eric Nam zorgt tijdens zijn show voor heel wat interactie met het publiek. Hij omschrijft z’n concerten dan ook al grappend als “TED Talks met muzikale intermezzo’s”. Dat Nam een vlotte prater is, mag eigenlijk niet verbazen. Hij is een graag geziene gast op de Zuid-Koreaanse televisie en heeft ook al enkele jaren zijn eigen podcast.

Eric Nam

Je kan Eric Nam niet echt een K-popster noemen. Hij werd geboren in de Verenigde Staten en werd ontdekt nadat een cover viraal ging op YouTube. Nam werd toen uitgenodigd door de Zuid-Koreaanse zender MBC om deel te nemen aan de talentenjacht Star Audition: Birth of a Great Star 2 in 2012. Hij eindigde daar in de top 5, maar scoorde wel een contract bij het agentschap B2M Entertainment. Enkele maanden later verscheen zijn solodebuut. Nam doorliep dus nooit de K-poptraining die het genre typeert. Toch heeft hij er enkele elementen van meegenomen in z’n show. Zo wordt er tijdens sommige nummers gedanst en vliegen de vingerhartjes in het rond.

Eric Nams nieuwste album ‘There And Back Again’ is het eerste dat hij onder z’n eigen label, met de toepasselijke naam The Eric Nam Company uitbracht. Sinds vorig jaar, toen zijn contract bij z’n tweede agentschap CJ ENM afliep, is Eric Nam een onafhankelijke artiest.

Nagenoeg perfecte set

Eric Nam gaat al even mee in de muziekwereld en hoewel het ging om de tour gebouwd rond zijn nieuwe album passeerden al zijn grootste hits de revue. Daarbij bewees hij dat verschillende van zijn nummers perfect zijn voor een feestje. Dat feestje werd al meteen opengetrokken tijdens het tweede nummer van de avond, Don’t Call Me, waarbij de dansers (fan favorites Tristan Edpao en Pauler Lam) voor het eerst hun opwachting maakten. Later volgde het explosieve tweeluik Echo en Paradise en was de toon volledig gezet.

Het publiek speelt natuurlijk ook een belangrijke rol bij de sfeer van een optreden. En dat publiek had er duidelijk zin in. Al bij het voorprogramma door Rhys Lewis lieten ze zich duidelijk horen en tijdens de rest van het optreden wist Eric Nam het gegil met een simpele heupbeweging te dirigeren. Alle teksten werden luidkeels meegezongen, zelfs de Koreaanse al was dat, zoals Eric opmerkte, met wat minder zelfvertrouwen.

Kippenvel

Maar naast een showman is Eric Nam ook gewoon een steengoede zanger. Dat bewees hij meermaals tijdens z’n set van anderhalf uur in Brussel. Ergens halverwege het optreden bracht hij enkel onder begeleiding van een akoestische gitaar een paar fragmenten uit nummers die door het publiek aangevraagd werden. Maar hét kippenvelmoment spaarde hij helemaal op tot net voor het einde met de hoogtes en laagtes van het nummer Wildfire.

Hoewel de nummers van Eric Nam bovengemiddeld vaak over stukgelopen relaties gaan, overheerst de positiviteit. Waardoor je, zelfs na een afsluiter met de titel I Don’t Know You Anymore, met een gevoel van euforie naar huis gaat. Want het moet gezegd zijn, het was de meest dansbare TED Talk die wij al meemaakten.