Europese Commissie start onderzoek naar algoritmes van YouTube, Snapchat en TikTok

De Europese Commissie heeft een diepgaand onderzoek geopend naar de algoritmes van populaire sociale mediaplatformen YouTube, Snapchat en TikTok. Het doel is om inzicht te krijgen in de manier waarop deze technologieën inhoud aanbevelen en welke risico’s ze kunnen vormen voor gebruikers en de samenleving.

De Europese Commissie wil vooral onderzoeken hoe de algoritmes van deze platforms mogelijk bijdragen aan systeemrisico’s zoals beïnvloeding van verkiezingen, mentale gezondheidsproblemen en de bescherming van minderjarigen. De vraag die centraal staat, is of deze aanbevelingssystemen de verspreiding van schadelijke of illegale inhoud versterken.

“Het is cruciaal om te weten hoe deze platforms bepalen welke content gebruikers te zien krijgen, en welke gevolgen dat kan hebben voor de samenleving,” aldus een woordvoerder van de Commissie.

Illegale inhoud en haatzaaiende taal

Ter eerste zijn er algemene vragen over het algoritme. Daarnaast richt de Commissie zich ook op de strategieën die deze platforms hanteren om de verspreiding van illegale inhoud tegen te gaan. Denk hierbij aan de promotie van illegale drugs en haatzaaiende taal. Het onderzoek moet duidelijk maken welke maatregelen de bedrijven nemen om deze problematiek aan te pakken.

Voor TikTok is de situatie nog delicater. De Europese Commissie heeft het Chinese platform specifieke vragen gesteld over de maatregelen die zijn genomen om manipulatie door kwaadwillenden te voorkomen, vooral rond verkiezingen en het publieke debat. Met de Europese verkiezingen van 2024 in aantocht, wordt er extra druk gelegd op technologiebedrijven om de integriteit van de democratie te waarborgen.

Deadlines en mogelijke boetes

De betrokken bedrijven hebben tot 15 november de tijd om de gevraagde informatie te verstrekken. Mocht de Commissie na deze datum oordelen dat de platforms tekortschieten, kunnen er boetes volgen. Dit onderzoek maakt deel uit van een bredere handhavingsactie in het kader van de Digital Services Act (DSA). Deze wet verplicht grote technologiebedrijven om proactief op te treden tegen illegale en schadelijke inhoud.

Eerder werden ook Meta’s Facebook en Instagram, AliExpress en TikTok onderworpen aan soortgelijke onderzoeken.

Meer
Lees meer...