In heel Europa voeren steeds meer scholen een smartphoneverbod in als maatregel tegen schermverslaving en cyberpesten. Onder andere België, Nederland, Frankrijk en Ierland hebben scholen dit beleid al ingevoerd om leerlingen te beschermen tegen de negatieve effecten van overmatig smartphonegebruik.
Veel scholen hebben zelf al maatregelen genomen om smartphones te verbieden, nog voordat er officiële beleidslijnen werden opgesteld. De zorgen over de effecten van buitensporige schermtijd op de geestelijke gezondheid van kinderen spelen een grote rol in deze beslissing. Schoolbestuurders en leerkrachten merken dat bepaalde apps een grote afleiding vormen en een negatief effect hebben op het leerproces van de leerlingen.
De invloed van populaire apps
Apps zoals TikTok, Snapchat en TenTen zijn enorm populair onder jongeren en worden vaak gebruikt tijdens schooluren. Hoewel sommige experts geloven dat smartphones een integraal onderdeel van het dagelijks leven zijn en daarom ook op school een plaats moeten hebben, zijn anderen van mening dat een totaalverbod noodzakelijk is. Zij wijzen erop dat eerdere pogingen om het gebruik van smartphones te reguleren, zonder succes waren.
Totaalverbod of alternatieve oplossingen
Critici van het smartphoneverbod stellen dat het volledig weren van de toestellen kinderen niet leert hoe ze op een gezonde manier met technologie moeten omgaan. Volgens hen missen de leerlingen zo een cruciale kans om te leren omgaan met smartphones tijdens hun ontwikkeling. Sommige deskundigen beweren zelfs dat het gecontroleerd gebruik van apps kan bijdragen aan het bevorderen van een gezonde relatie met technologie.
Naast het verbieden van smartphones hebben sommige scholen laptops geïntroduceerd als alternatief voor digitaal leren. Dit suggereert dat computers een adequaat platform kunnen bieden voor educatieve doeleinden zonder de nadelen die smartphones met zich meebrengen. De noodzaak van een smartphone binnen de schoolomgeving blijft daardoor twijfelachtig.