Socialemediabedrijf Facebook lanceert in 2021 een ‘slimme bril’, al zal er tegen de verwachtingen in waarschijnlijk geen augmented reality (AR) aan te pas komen. Dat meldt Bloomberg.
De bril, die samen wordt ontwikkeld met Ray-Ban van het Frans-Italiaanse EssilorLuxottica, zal draadloos kunnen verbonden worden met een smartphone maar zal geen gebruikmaken van augmented reality (AR), een technologie die een interactieve digitale laag op de fysieke werkelijkheid legt.
“Dit is zeker een connected bril. Ze bieden zeker veel functionaliteiten, maar we zijn heel terughoudend over welke functies we precies bieden”, zei Andrew Bosworth, het hoofd van de afdeling Augmented en Virtual Reality (AR en VR). “We zijn er enthousiast over, maar we willen het niet overhypen. We noemen het zelfs geen augmented reality, we noemen het enkel een ‘slimme bril’.”
“AR nog niet op punt”
Facebook kondigde in 2017 voor het eerst een AR-bril aan, maar volgens het socialemediabedrijf staat de huidige AR-technologie nog niet op punt. “Veel van de technologieën die nodig zijn om de belofte van de AR-brillen waar te maken, bestaan nog niet – en ons team is hard aan het werk om ze te realiseren”, gaf Bosworth in augustus toe in een blogpost.
Vorig jaar maakte topman Mark Zuckerberg de lancering van de slimme bril bekend op Facebook Connect, een conferentie van Facebook Reality Labs. Hij benadrukte toen dat de bril een stap moet zijn naar een ‘echte AR-bril’.
Investeringen in hardware
Facebook heeft de afgelopen jaren aanzienlijk geïnvesteerd in de ontwikkeling van hardware zoals onder andere de VR-headset Quest 2, die de gebruiker onderdompelen in een virtuele wereld. In september kondigde het bedrijf ook een fitnesstracker aan in de vorm van de VR-app Oculus Move. De VR-, AR- en hardwareteams van Facebook zouden volgens Bloomberg goed zijn voor meer dan 6.000 medewerkers.