‘Fortnite’ heeft opnieuw een (eigen) record gebroken. Zaterdag 16 februari speelden er maar liefst 7,6 miljoen spelers gelijktijdig de populaire battle royale-game, en dat zonder dat er een speciaal evenement aan de gang was. De hype rond ‘Fortnite’ lijkt dus nog lang niet voorbij, ondanks de gigantisch snelle opkomst van ‘Apex Legends’.
Een tijdje geleden klokte Fortnite nog af op 10,7 miljoen gelijktijdige spelers. Reden van dat gigantische record was het tien minuten durende in-game concert van dj Marshello. Tijdelijk werden alle andere modi uitgeschakeld, zodat alle spelers naar het event werden getrokken. Al kan je het natuurlijk ook anders zien: iedereen die inlogde, deed dat net om het optreden te zien en deel uit te maken van iets historisch. Want met 10,7 miljoen waren ze, en dat record zal naar alle waarschijnlijkheid een tijdje blijven staan.
Geen reden
Tot dan haalde Fortnite pieken van net boven de acht miljoen gelijktijdige spelers tijdens in-game events. Maar nu kondigt Fortnite-producent Epic Games een indrukwekkendere statistiek aan. Op zaterdag 16 februari zouden er maar liefst 7,6 miljoen spelers gelijktijdig de battle royale gespeeld hebben.
Waarom is dat indrukwekkend als ze regelmatig boven de acht miljoen gaan en zelfs één keertje boven de tien? Wel, omdat er helemaal geen reden was voor dat hoge aantal spelers. Alle andere pieken werden bereikt bij grote in-game events, zoals meteorietinslagen, raketlanceringen en ontploffingen die de hele map (en dus ook het spel) drastisch veranderden. Maar op zaterdag 16 februari was dat niet het geval. Het gaat dus om een ‘doordeweekse’ Fortnite-dag, maar wel eentje waarop 7,6 miljoen gamers samen aan het spelen waren.
Best Fortnite Event ever #Fortniteconcert #Marshmello
— Daniel21031 (@Daniel210312) 4 februari 2019
Video by Mashmello pic.twitter.com/0WXvauT4ca
Apex Legends
Een gigantisch aantal dat in de buurt komt van sommige speciale events in de game en dat dus meteen ook aangeeft hoe de hype rond het spel maar niet lijkt te gaan liggen. En dat op zich is al opvallend. Niet alleen omdat Fortnite er nu al maandenlang in slaagt om zowat de populairste game van het moment te zijn en te blijven (hier vind je alles dat je móét weten over Fortnite), maar vooral omdat het enorme succes van de opkomende concurrent Apex Legends dus niets aan de populariteit van Fortnite lijkt te veranderen.
Apex Legends brak het ene na het andere record, net na z’n release op 4 februari. Dat de game na slechts een paar dagen al de kaap van één miljoen gelijktijdige spelers had bereikt, was zelfs niet het opvallendste nieuws. Na amper drie dagen telde het al tien miljoen spelers, een prestatie waar Fortnite nog twee weken over deed. En daar hield het niet op. Op zeven dagen rondde de game zelfs de kaap van 25 miljoen spelers én ging het ook “ruim over de twee miljoen gelijktijdige spelers”.
Is er plaats voor twee battle royale-games?
Van bij de start werd Apex Legends dus een geduchte concurrent voor Fortnite. Maar als we Epic Games mogen geloven, betekent het succes van de ene dus helemaal niet de ondergang van de andere. De vraag is natuurlijk waar dit succesverhaal ophoudt voor Apex Legends, maar het lijkt er meer dan ooit op dat de battle royale-scene meer dan groot genoeg is voor twee games.
Epic Games has now confirmed what I reported: the @marshmellomusic concert hit a peak of 10.7 million concurrent viewers. In addition last Saturday Fortnite hit 7.6 million concurrent players in game, the best “non event” day in game history. pic.twitter.com/dY7CBBmPxx
— Geoff Keighley (@geoffkeighley) 21 februari 2019