Fox ontwikkelt film waarbij je zelf het einde kan kiezen: dit is waarom dat geen goed idee is

Een nieuwe soort filmervaring: bij Fox werken ze aan interactieve films waarbij het publiek kan kiezen wat de personages zullen doen. ’t Is nog een poging om het publiek meer te betrekken bij de ervaring en dus meer loyaliteit te kweken, maar is dat wel zo’n goed idee? 

Het klinkt wel leuk: als je je favoriete held ziet vluchten van Godzilla, maar hij blijft maar vreselijke beslissingen maken, dan wil je dat toch even helpen aanpassen om de film beter te maken, toch? Filmmaker Fox werkt momenteel aan dat idee: een Choose Your Own Adventure Movie (maak je eigen avontuur). Het idee is hetzelfde als achter de gelijknamige jeugdboekenreeks: je maakt keuzes op kritieke momenten in het verhaal en die beïnvloeden de afloop. Een beetje zoals een game, dus.

Het is niet de eerste keer dat zoiets geprobeerd wordt in de cinema: in Montreal had je de Kinoautomat. Die begon als een gewone film, maar op verschillende momenten werd ie gepauzeerd, waarna het publiek kon stemmen en dan werden scènes getoond afhankelijk van de keuzes. In de Verenigde Staten had je ook I’m Your Man in 1992, waarbij je de keuze kon maken met een joystick. Maar het idee sloeg niet aan.

Kiezen via smartphone-app

Nu is het dus de beurt aan 20th Century Fox, die samen met Kino Industries de CtrlMOVIE-technologie wil lanceren. Die zal je via een smartphone-app laten kiezen wat er in de volgende scènes zal gebeuren. Ze beloven ook dat de film daar niet voor moet onderbroken worden. Momenteel gaat het over één film, maar afhankelijk van het succes, worden het er misschien meer.

Ook Netflix lanceerde een interactie versie van De Gelaarsde Kat. De streamingdienst geeft geen kijkcijfers vrij, maar uit het feit dat er geen vervolg komt, kunnen we afleiden dat het succes eerder beperkt was.

Dan blijft de vraag natuurlijk of dit nu exact is waar we op zitten te wachten. Aangezien we omsingeld worden door reboots en sequels, is het logisch dat filmstudio’s op zoek gaan naar innovatie. Toch komt er kritiek op het voorstel. Want een film is vaak net interessant omwille van de plot-twists en wat de willing suspension of disbelief heet. Da’s een technische term voor het soort ‘contract’ dat je aangaat met de filmmakers: je gaat dus niet zagen over het feit dat de film zich bijvoorbeeld op mars afspeelt in 2070, je gaat mee in het verhaal.

Willen we echt zelf beslissen?

En dat meegaan in het verhaal, dat ben je natuurlijk volledig kwijt als je zelf beslist wat er in het verhaal moet gebeuren, zeker als dat tijdens de film moet gebeuren. Je kan dus niet meer gewoon genieten. Als nieuwigheidje kan Choose Your Own Adventure dus wel tellen, maar als fulltime strategie is het waarschijnlijk niet waar we naar op zoek zijn. Anderzijds: onderzoek wees wel degelijk uit dat in sommige types film, engagement van het publiek tot een betere filmervaring leidt.

Een tweede argument tegen je eigen beslissingen maken in de bioscoop is eigenlijk egoïstischer: je bent al geïrriteerd als een film niet gaat zoals jij het wil. Maar dan kan je boos zijn op een regisseur die niet in de zaal zit en je gaat verder met je leven. Eerlijk? Wij voorzien problemen als de film anders gaat dan je dacht omdat een democratische meerderheid op de achterste rij het grappig vond om het verhaal om zeep te helpen. Geef ons toch maar lineaire film. En jullie?

iStock
Meer
Lees meer...