De Italiaanse modeketen Gucci heeft op zijn website een genderneutrale winkelafdeling uitgebracht. Het modemerk wil naar eigen zeggen zijn grenzen blijven verleggen onder de naam Gucci MX. Het is de eerste keer dat Gucci genderneutrale producten op de markt brengt.
Het luxueuze modemerk brengt met Gucci MX nieuwe, genderneutrale producten uit in vier categorieën: Ready-to-wear, handtassen, schoenen en accessoires. Het modetijdschrift i-D meldt dat het hoofdzakelijk zal gaan om creaties van de herfstcollectie. Om de modeartikelen te promoten, werden enkel genderneutrale modellen ingeschakeld.
“De collecties van het modehuis willen de grenzen van de genderkloof verder doen vervagen”, lezen we op de website van Gucci. De keten zegt volop voor zelfexpressie te willen gaan: “Het MX-project benadrukt het persoonlijke karakter van wat we dragen, waarbij mannelijkheid en vrouwelijkheid relatief worden.”
Gucci belooft om elk seizoen nieuwe producten aan de Gucci MX-categorie toe te voegen, naast de ‘gewone’ categorieën voor mannen en vrouwen op hun website.
(Justin Bieber komt met nieuwe collectie bij H&M.)
Nieuwe collectie
De modeweek van Milaan zag er dit jaar radicaal anders uit: zowat iedere modeshow werd digitaal voorgesteld via een livestream. Toch wist Alessandro Michele, de creatieve directeur van Gucci, bijzonder creatief te verrassen. Hij presenteerde de ‘Epilogue’-collectie tijdens een livestream van maar liefst twaalf uur.
Michele had ervoor gekozen om mensen achter de schermen in de spotlight te zetten en model te laten zijn voor de collectie. Tijdens de (fysieke) modeshow in Milaan in februari koos Alessandro ook al voor die aanpak. Het publiek kreeg toen een draaiende behind-the-scenes-tour voor de kiezen.
(Webshop SHEIN opnieuw onder vuur omdat het ketting met hakenkruis verkoopt.)
Het volgende deel van de show kreeg de naam ‘The Ritual’. Daarbij mochten de modellen hun eigen beelden laten zien. “Een radicaal experiment”, zei Michele in een statement. Als afsluiter toonde Gucci de epiloog, waarbij fans alle facetten van de productie te zien kregen.
“Het is opnieuw een proces van rolomkering”, vertelde Alessandro daarover. “De afstanden worden korter. De creatieve daad wordt tentoongesteld in de praktijk. Deze keer intensiveert mijn analyse van de mechanismen die de modewereld reguleren: deze herschikking zal worden afgebeeld vanuit een ongebruikelijk perspectief. Iedereen kan dankzij een camera een dag lang het proces onderzoeken waarmee het design office de nieuwe campagne van Gucci belichaamt.”
(Mondmaskers uit mesh te koop op Etsy die “beter ademen”, maar compleet waardeloos zijn.)