Het einde van Jupiler, een nieuwe naam of een andere Logo? AB InBev kondigt “grote verandering” aan

Het einde van Jupiler, een nieuwe naam of een andere Logo? AB InBev kondigt “grote verandering” aan

Paniek alom: er deden vanmorgen geruchten de ronde dat het bier Jupiler zou verdwijnen uit de Belgische cafés en brasseries. Waarschijnlijk gaat het om een vals alarm, maar het is zeker dat er zich “iets groot” afspeelt achter de schermen.

Er is iets aan de hand bij AB InBev. Zo schreef de Franstalige krant la Dernière Heure vandaag over een eventuele “verdwijning” van het bier Jupiler. Maar waarom zou een pils, die zo diep in onze Belgische cultuur geworteld zit, van de markt gehaald worden? Naast Jupiler verdeelt AB InBev bieren als Leffe, Hoegaarden, Stella Artois en Belle-Vue.

Ook op de website van AB InBev staat dat Jupiler “al decennialang het favoriete merk van de Belgen” is. Volgens een peiling duidt één op de drie Belgen Jupiler als zijn favoriete bier aan. Bij de leeftijdsgroep tussen 18 en 35 jaar ligt dat nog hoger.

Persconferentie

Dat Jupiler definitief van de kaart geveegd zou worden, lijkt dus niet erg waarschijnlijk. Bij AB InBev hebben ze nog niets concreet gelost, maar er zou een “verandering dat nog geen enkel merk gedaan heeft in België” gepland staan. De persdienst van AB InBev liet aan newsmonkey weten niets te kunnen vertellen voor dinsdag om 10 uur ’s morgens. “Zoals bij elke grote verandering, zullen we morgen een persconferentie houden”, klonk het.

Meerdere scenario’s mogelijk

Er doen nu meerdere theorieën de ronde over deze “grote” verandering. Sommigen denken dat Jupiler gewoon van logo zal veranderen. In 2005 kreeg het etiket van Jupiler al een ferme facelift: de stier werd geüpgraded met zwart-wit en een snufje rood. In 2008, 2014 en 2015 werd het etiket nog eens lichtjes aangepast, maar in september 2017 werd het design van de pils enorm veranderd met een meer sobere look.

Een ander indianenverhaal is dat Jupiler van naam zou veranderen. Ook dat lijkt weinig waarschijnlijk, aangezien het merk Jupiler diep ingebakken zit in onze collectieve geest. Op het vlak van marketing, communicatie en productie zou dat een regelrechte ramp betekenen.

Het laatste scenario lijkt ons het meest plausibel. Zo denken veel mensen dat Jupiler gepimpt zal worden naar aanleiding van het Wereldkampioenschap voetbal 2018 in Rusland. Voor Euro 2016 en de Wereldbeker 2014 in Brazilië werden de blikjes, flesjes en andere producten versierd met decoraties van de Rode Duivels. Ook Coca-Cola verandert steeds zijn design voor grote sportwedstrijden.

Wij houden ons hart al vast!

Gesponsorde artikelen