(Let op voor spoilers.) Het eerste seizoen van House of the Dragon zit er ondertussen alweer meer dan twee weken op. Toch deelde HBO nog een terugblik op de dramatische slotscènes in en rond Storm’s End. Daarin zien we het vele en lange werk dat de crew stak in het zo realistisch mogelijk maken van zowel het kasteel als de draken en hun onderlinge gevecht.
Dat er minstens één bekend personage de seizoensfinale van House of the Dragon niet zou overleven, leek voor de hand te liggen. Toch moesten we wachten tot de slotminuten voor we zowel Lucerys Velaryon (Elliot Grihault) als zijn draak Arrax zagen sneuvelen door toedoen van Aemond Targaryen (Ewan Mitchell) en vooral zijn gigantische draak Vaghar.
Storm’s End
De twee aartsvijanden ontmoeten elkaar in het slot van seizoen 1 van House of the Dragon in Storm’s End. Daar proberen zowel Lucerys (voor de Blacks) als Aemond (voor de Greens) Lord Boremund Baratheon (Julian Lewis Jones) te overtuigen om hun kant te kiezen in de strijd om de Iron Throne.
De makers van House of the Dragon moesten dus eerst het bijzondere kasteel Storm’s End namaken. Dat laatste was nodig omdat er in het echt nergens een gebouw bestaat met dezelfde architectuur. Daarom werd er een gigantische set gemaakt van het interieur, van de grote zaal in Storm’s End waar Aemond, Lucerys en Boremund elkaar ontmoeten. De buitenkant werd met green screens vervolledigd.
Gevecht tussen Vhagar en Arrax
“Het belangrijkste aan deze scène is echter wat achteraf buiten gebeurt, namelijk ons eerste drakengevecht”, blikt medeshowrunner Miguel Sapochnik terug. “Het eerste drakengevecht in zowel Game of Thrones als House of the Dragon moest meteen memorabel zijn”, voegt zijn collega Ryan Condal toe.
De voorbereiding op die beruchte scène begon nochtans heel klein. Regisseur Greg Yaitanes kocht namelijk twee kleine speelgoeddraakjes waarmee hij thuis het gevecht tussen Vhagar en Arrax naspeelde. Dat filmde hij vervolgens met zijn iPhone. Daarna zou in de indoor studio nieuwe toestellen gemaakt worden waarop acteurs Elliot Grihault en Ewan Mitchell moesten plaatsnemen.
Een extra moeilijkheid hierbij was het weer waarin de scène zich naspeelt. Die regen en wind moest namelijk ook in de studio gebracht worden voor de opnames. Daardoor werd al het dure materiaal aan die omstandigheden blootgesteld.