Kan de hyperloop in Europa een succesverhaal worden?

Tunnels die voor honderden miljoenen dollars zijn gegraven en nu alleen nog maar dienst doen als parkeergarage: de hyperloop van The Boring Company is niet bepaald een succes. Maar dat betekent niet dat de technologie ontspoord is, integendeel: we hoeven alleen maar naar Europa te kijken.

In 2013 liet Musk ons kennismaken met de zogenaamde hyperloop, een netwerk van tunnels waarin pods je van de ene plaats naar de andere brengen tegen zo’n 1.200 kilomter per uur. Maar sinds vorig jaar hebben we niets meer gehoord over de hyperloop. Die lijkt nu te worden gebruikt als een ondergrondse parking. Maar dat betekent niet dat de technologie dood is, verre van dat.

  • Musk is niet de eerste persoon die zijn vingers verbrandt aan zo’n project. Virgin Hyperloop, het eerste bedrijf dat via die weg met succes passagiers vervoerde, stapte uiteindelijk weg van de tunnels om zich in februari 2022 toe te spitsen op het vervoer van goederen.
  • Desalniettemin wordt er nog gewerkt aan die technologie. Vorige maand werd op de IAA in München de eerste “testbuis” van de TUM Hyperloop getoond, het project van de Technische Universiteit van München. De passagiersgondel was gemonteerd op een 24 meter lange buis. Het zal nog niet mogelijk zijn om vanaf volgend jaar in een ongeziene snelheid Duitsland te doorkruisen, maar het is stap in de goede richting.

“Ik werk hier nu al zeven jaar aan, we zouden het niet doen als we er niet in zouden geloven. Ik denk dat veel van de hype in de begindagen echt optimistisch was, zoals, twee jaar vanaf nu, drie jaar vanaf nu, ik weet het niet. Maar dat is een tijdlijn die je misschien kunt gebruiken als je software maakt, maar niet als je infrastructuur bouwt. […] Je hebt duidelijk tijd nodig om dit soort compleet nieuwe systemen te ontwikkelen.”

Gabriele Semino, projectmanager bij TUM Hyperloop, geïnterviewd door CNBC

Ook in België

De grote Amerikaanse bedrijven zoals Virgin of Musks Boring Company zijn misschien iets te enthousiast begonnen aan grote megalomane projecten, waardoor ze nu wat gas moeten terugnemen. In Europa wordt er gewerkt aan meer geloofwaardige projecten.

  • De Europese Unie is bezig met het opzetten van een wettelijk kader voor hyperlooptechnologie, wat een essentiële stap blijft om het van het laboratorium naar het dagelijks leven te brengen. “Ik denk dat op dit moment, voor hyperloop in het bijzonder, de regio die de meeste vooruitgang boekt Europa is”, aldus Semino.
  • TUM Hyperloop is al genoemd, maar nog dichter bij huis hebben we het Nederlandse project van Umika Bhagole van de Technische Universiteit Delft. Tijdens de Europese Hyperloop Week, een tentoonstelling waar studententeams hun concepten voorstellen, presenteerden de Nederlanders de mogelijkheid om Brussel in slechts een half uur met Parijs te verbinden. De streefdatum: 2040, in ieder geval voor vrachtvervoer.
  • Er wordt dus duidelijk nagedacht over een continentaal alternatief voor het luchtverkeer. Alleen zal het nog een tijdje duren vooraleer we in een recordtijd kunnen reizen naar onze favoriete bestemming.
Meer
Lees meer...