In de zomer van 2016 veranderde Instagram van een chronologische feed naar een algoritme. Heel wat gebruikers willen die chronologische feed terug, maar Instagram is niet van plan om dat te doen. We weten eigenlijk niet hoe dat nieuwe algoritme van Instagram werkt, maar nu komen ze met een uitleg waardoor je je misschien minder gaat storen aan de niet chronologische feed.
We missen die chronologische feed misschien, maar volgens Instagram misten gebruikers zo’n 70 procent van alle posts en zo’n 50 procent van de posts van hun vrienden door de chronologische feed, zo schrijft TechCrunch. In juli 2016 veranderden ze naar een algoritme, maar dat werd niet zo goed onthaald door de gebruikers. Al zou dat nieuwe algoritme ervoor gezorgd hebben dat de gebruikers net meer posts van hun vrienden te zien kregen en meer tijd op de app spendeerden.
Wat is dat algortime?
De grootste reden waarom er veel kritiek kwam op de vernieuwde feed van Instagram is omdat wij, de gebruikers, geen idee hebben wat dat algoritme precies is en wat het doet. Maar nu heeft het bedrijf, dat ook onderdeel is van Facebook, uitgelegd hoe dat algoritme werkt.
Instagram maakt via artificial intelligence, dat gebaseerd is op je eerdere gedrag om een persoonlijke feed te creëren. Zelfs al volg je exact dezelfde accounts als iemand anders, toch zal je feed er anders uitzien, omdat er ook rekening wordt gehouden met wat je interactie is met dat account.
Hoe werkt het?
Het klinkt allemaal moeilijker dan het is, want om jouw persoonlijke feed te creëren maakt Instagram gebruik van zes verschillende factoren.
1. Interesse
Instagram beslist voor jou wat je vaak te zien zal krijgen, maar daarvoor kijken ze naar je gedrag op het platform uit het verleden. Zo gaan ze alles vergelijken met content waar je op klikte, hebt geliket, …
2. Tijd
Een recente post moet nog altijd meer bovenaan passeren dan een oudere post. Waarom een oudere post dan toch nog bovenaan in je feed verschijnt, komt door je interesse en hetgeen wat je recent hebt opgezocht om het platform.
3. Relatie
Hoe meer interactie er is tussen jou en je vrienden, hoe hoger je posts in hun tijdlijn zullen verschijnen. Het gaat dan vooral over het reageren op posts of getagd worden in een post, likes hebben daar niks mee te maken.
4. Regelmatigheid
Ook hoe actief je bent op medium is belangrijk. Instagram probeert je om je de meest recente posts, die binnen je interesses vallen, te laten zien sinds je laatste bezoek.
5. Volgen
Als je een groter aantal mensen volgt dan moet Instagram tussen veel meer foto’s kiezen en dat is de reden waarom je vaker minder van een specifieke persoon te zien krijgt.
6. Gebruik
Hoeveel tijd je spendeert op Instagram beslist mee welke posts je te zien krijgt. Hoe langer je actief bent, hoe groter de kans is dat je oudere post te zien krijgt.
Participate in this weekend’s hashtag project: #WHPshine https://t.co/m1K93nd1n8 pic.twitter.com/U5nwaRHfUs
— Instagram (@instagram) 1 juni 2018