Adam Mosseri, de grote baas van Instagram, is van plan om zijn app een make-over te geven. Dat vertelde hij in een rechtstreekse video die hij op Twitter plaatste. Onder meer de verschillende videoplatformen zullen worden aangepast, en ook de berichtenfunctie zal er binnenkort anders uitzien.
De focus van Instagram ligt al sinds het ontstaan op het delen van foto’s, maar het laatste jaar is ook de focus op video daar bijgekomen. IGTV, Stories en vooral Reels zijn allemaal videofuncties in Instagram, die proberen om de app ook open te stellen voor digital creators en andere videografen. Daar wil Mosseri ook het volgende jaar verder op inspelen.
Reels
De app zal dus volgend jaar alle videofuncties samenvoegen in één functie: Reels. Die bestaat vandaag ook al, en wordt door zijn korte video’s vooral vergeleken met TikTok. Nu wil Mosseri ervoor zorgen dat Reels een platform wordt voor iedereen die van video houdt, of het nu korte of langere filmpjes zijn. Daar zal de topman dan ook de grootste focus opleggen. Dat nieuwe platform zal digital creators ook een grotere kans geven om geld te verdienen aan Instagram.
Daarnaast gaat de app ook een poging doen om transparanter te worden. “Mensen mogen en moeten weten hoe Instagram werkt”, vertelde Mosseri in zijn aankondiging. Een andere (en laatste) uitbreiding komt er in de vorm van een geüpdatete berichtenfunctie. Het bedrijf kwam erachter dat de direct messages nog steeds een van de meest gebruikte functies was, en dat ook meer en meer mensen de functie op Instagram vaker gebruiken dan Facebook Messenger, WhatsApp of iMessage. Door de Instagram DM-functie meer aandacht te geven, hoopt de app de gebruikers te behouden en zelfs uit te breiden.