Is dit de reden waarom Netflix geen user reviews meer toelaat?

Netflix maakte een tijdje geleden komaf met z’n user review-systeem onder het mom van “dalend gebruik”. Maar er zou wel eens meer achter het verdwijnen van de user reviews kunnen zitten. Netflix brengt steeds meer eigen materiaal uit, maar de vraag is of al die nieuwe series en films wel even goed zijn.

Het antwoord op die vraag is duidelijk: neen. Netflix brengt steeds meer eigen materiaal uit. In dat enorme aanbod bevinden zich natuurlijk een hoop hits, waaronder La Casa de Papel, GLOW, Black Mirror, en ga zo maar door. De streamingdienst slaagde er dit jaar ook in om de meeste Emmy-nominaties binnen te halen (lees hier welke series genomineerd werden). Het onttroonde zo HBO en mag zich nu dan ook de koning van de televisie noemen. Maar voor elke gevierde reeks liet de streamingdienst ook mindere goden op ons los.

Dalende user ratings

In 2017 bracht Netflix meer dan 250 nieuwe Netflix Originals uit (al zijn niet alle Netflix Originals pure Netflix-reeksen, lees hier wat de term dan wel inhoudt). Dat is meer dan vijf keer zoveel als in 2014, amper drie jaar eerder. Het spreekt dan ook voor zich dat niet elke nieuwe reeks een voltreffer kan zijn. En dat was te merken aan de user ratings. Hoe meer series de streamingdienst uitbracht, hoe lager de gemiddelde rating voor al die Netflix Originals lag (zie statistieken). Waar die in 2012 nog op 4,2 op 5 lag, daalde die in 2018 (net voor het verwijderen van het systeem) met een vol punt naar 3,2, zo blijkt uit cijfers van CordCutting. De gemiddelde user rating daalde dus met nagenoeg een kwart.

Wanneer de streamingdienst begin dit jaar aankondigde het user review-systeem te gaan verlaten, werd er niet al te veel aandacht aan besteed. Onder het mom van een “dalend gebruik” van het systeem, werd de optie redelijk geruisloos van de site en de app verwijderd. Maar wie de cijfers erbij haalt, merkt dus al snel op dat er misschien wel een andere reden aan de basis van de beslissing lag. Netflix lijkt een beetje z’n eigen gezicht te proberen redden en zo de aandacht van de vele ondermaatse nieuwe series af te wenden.

Kwantiteit

Het ziet er ook niet naar uit dat Netflix z’n push voor steeds meer nieuwe content in de toekomst zal ophouden. In tegenstelling tot concurrent Amazon, dat recent aankondigde kwaliteit boven kwantiteit te verkiezen, lijkt Netflix dus vooral ‘meer’ te willen. Het lag dan ook binnen de verwachtingen dat de gemiddelde user rating nog zou dalen en dan is het schrappen van die optie een logische stap. De streamingdienst weigert dit echter te bevestigen en houdt het op het “dalende gebruik”, maar de cijfers liegen uiteraard niet.

Netflix geeft nog steeds aanbevelingen voor series, maar die zijn nu dus enkel nog gebaseerd op het ‘duimpje omhoog’ en ‘duimpje omlaag’ die je iedere serie of film kan geven. Op de vraag ‘Hoe plaats ik reviews op Netflix’ antwoordt de streamingdienst in hun Help Center droogjes: “Je kunt geen reviews meer plaatsen op Netflix. Tot halverwege 2018 konden Netflix-leden een review achterlaten op de Netflix-website. We hebben toen reviews verwijderd omdat ze steeds minder worden gebruikt.”

Netflix heeft natuurlijk ook een hele hoop topreeksen. Bekijk hier onze top 50 van de beste series op Netflix!

CordCutting