Dozen van onlinewinkels zoals bol.com en Coolblue zijn vaak een stuk groter dan ze zouden moeten zijn. Maar dat zou weleens verleden tijd kunnen zijn. Bol.com en Coolblue doen namelijk allerlei aanpassingen om ervoor te zorgen dat de pakjes zo passend mogelijk te maken.
Je kent het waarschijnlijk wel, je bestelt iets klein als een nieuwe gsm of een cd op Coolblue of bol.com en je krijgt de volgende dag een gigantische doos aan je deur afgeleverd. En nee, het is geen fout in je bestelling. Je piepkleine aankoop zit echt in die reusachtige doos. Maar de onlinewinkels bol.com en Coolblue werken aan oplossingen voor dit probleem
Verpakkingsmachine
Bol.com werkt al zo’n 9 jaar met verpakkingsmachines. Ze werken daarvoor samen met Igram Micro. De Nederlandse onlinewinkel maakt gebruik van negen verschillende verpakkingsmachines die als doel hebben om de bestelde producten zo snel en zo efficiënt mogelijk in te pakken. En dit jaar wil bol.com nog eens drie extra machines in gebruik nemen.
De negen machines hebben verschillende functies. Zo zijn er machines die specifiek ingezet wordt voor kleine artikelen, zoals boeken en cd’s. Andere machines verwerken de grote bestellingen. Bovendien zijn er ook machines die gespecialiseerd zijn in het inpakken van verschillende items in één doos.
En ook Coolblue investeerde eind vorig jaar in een spiksplinternieuwe pakjesmachine die ervoor zal zorgen dat de pakjes die je thuis geleverd krijgt niet langer voor de helft bestaan uit proppen papier of zakjes lucht.
De pakjes kregen een kleine make-over waardoor je de verpakkingen nu kan openen met een rits, maar de grappige boodschappen (“verboden te openen met een wortel”) blijven natuurlijk behouden.
Doordat bol.com en Coolblue gebruikmaken van dergelijke verpakkingsmachines kunnen de pakjes beter op maat gemaakt worden, waardoor de onlinewinkels bijdragen tot een vermindering van de CO2-uitstoot. Pieter Zwart, algemeen directeur van Coolblue legt uit: “We willen het voor onze klanten niet alleen elke dag een beetje beter, maar ook een beetje groener doen. Dit door minder opvulmateriaal te gebruiken, maar ook door het aantal ritten van onze vervoerders te verminderen. Zo vertrekken er door de kleinere pakjes tot 15% minder vrachtwagens vanuit het magazijn.”
Handenarbeid
Bol.com verwacht dit jaar nog meer dan de helft van de pakjes met de machine in te pakken. Toch willen ze het belang van mensenwerk niet onderschatten. Want sommige pakjes kunnen simpelweg niet ingepakt worden met een machine.
Zo moeten bijvoorbeeld artikelen die breekbaar zijn altijd met de hand ingepakt worden en als er meer dan drie artikelen in één bestelling zitten, worden die ook met de hand ingepakt, zodat er geen extra doos verzonden hoeft te worden. De werknemers van bol.com hebben keuze uit ongeveer 30 verschillende standaarddozen. Per bestelling maken ze de keuze welke doos het best geschikt is, om zo weinig mogelijk lucht te vervoeren. De werknemers worden specifiek getraind om hier de beste keuze te maken.
Pakketpret
Maar je hoeft je blauwe doos niet meteen bij het oud karton te zetten. Want die lege doos kan je 100 euro opleveren.
Coolblue heeft namelijk een ludieke actie op poten gezet om iets te doen aan de verspilling van het karton. De actie met de toepasselijke naam ‘Pakketpret’ wil mensen aanzetten om iets leuks te doen met hun doos nadat ze hun artikelen uitgepakt hebben.
De bedoeling van de wedstrijd is om je innerlijke knutseltalent naar boven te halen en je blauw-oranje Coolblue-doos om te toveren in iets nieuws.
Wie er de afgelopen maand de mooiste creatie heeft gemaakt uit z’n Coolblue-pakket krijgt een waardebon van 100 euro cadeau.
Welke Pakketpret-inzending moet volgens jou winnen deze maand? #dorp #vogel pic.twitter.com/iA37CNOFPx
— Coolblue (@Coolblue_NL) 5 januari 2018