Jongens zijn niét beter in wiskunde dan meisjes, wijst nieuw onderzoek uit

De mythe dat jongens beter zijn in wiskunde dan meisjes gaat al eeuwen mee. Toch zijn er al veel bewijzen dat dat niet per se het geval is. Maar die wetenschappelijke onderzoeken baseren zich allemaal op de scores van een test.

Wetenschappers deden nu ook onderzoek naar het brein van jonge kinderen. Daaruit blijkt namelijk dat zowel jongens als meisjes exact dezelfde mechanismes en netwerken in het brein gebruiken. Op die manier bewezen de wetenschappers dus nog maar eens dat jongens niét beter zijn in wiskunde dan meisjes.

MRI-scan

“We bestudeerden het gedrag van jonge meisjes en jongens op basis van wiskundige testen. Terwijl ze die invulden konden we vaststellen dat hun prestaties statisch gezien gelijk waren. Ze waren niet te onderscheiden van het geslacht. Beide ontwikkelen dezelfde vaardigheden aan hetzelfde tempo in hun jeugd”, vertelt professor ontwikkelingsneurologie aan de universiteit van Carnegie Mellon, Jessica Cantlon, aan CNN.

Wiskunde
Pexels

“We vroegen ons vooral of wat er allemaal gebeurt in je hoofd, in je hersenen.” Om op die vraag een antwoord te krijgen, onderzocht Cantlon en haar team 104 kinderen die tussen de 3 en 10 jaar oud waren. Zij moesten cognitieve testen doen en video’s kijken over wiskunde terwijl ze onder een MRI-scanner lagen. Het is de eerste studie die gebruik maakt van neuroimaging (scanners die kijken hoe je brein reageert op iets, hier wiskunde) om een biologisch verschil in gender te vinden wat betreft wiskundige capaciteiten van jonge kinderen.

Zelfde hersenactiviteit

“We keken naar welke delen in de hersenen sterk reageren op wiskundige content in video’s en testen. Die vergeleken we met niet-wiskundige content zoals het alfabet lezen. Op die manier kan je het wiskundige deel in je hersenen herkennen door te kijken naar de delen in je hersenen die er harder op reageren.”

“Wanneer we dat doen bij kleine meisjes, dan zien we dat een bepaald deel in het brein inderdaad reageert. Maar bij jongens is dat exact hetzelfde deel.”

Volgens Cantlon is er geen enkele studie die kan beantwoorden waarom jongens zogezegd beter zijn in wiskunde dan meisjes. “Geen enkele factor kan bewijzen dat er genderverschillen zijn op vlak van wetenschap en wiskunde.”

Meer
Lees meer...