Justin Bieber: Seasons, de tiendelige documentaire over de Baby-zanger, staat op YouTube Premium. Bieber is ondertussen een 25-jarige, getrouwde man. In de emotionele serie zien we hem onder andere zijn verleden verwerken. Ook zien we hem sleutelen aan zijn nieuwe plaat die op 14 februari verschijnt. De reeks kostte miljoenen dollars, maar of Justin Bieber de populariteit van YouTube Premium de lucht in zal doen gaan, valt nog af te wachten.
De vijfde plaat van Justin Bieber komt eraan. Pas loste hij nog de single Yummy om de wereld te laten weten dat hij opnieuw muzikaal actief is. De volgende stap in zijn promotiestrategie: de tiendelige YouTube Premium-serie Justin Bieber: Seasons. De eerste aflevering is zelfs gewoon gratis te bekijken via YouTube.
Tijdens de intro zien we hoe Bieber terugtrekt naar zijn ouderlijk huis in het Canadese Stratford. In de aanloop naar zijn nieuwe plaat probeert hij zijn verleden te verwerken. “Ik heb altijd muziek voor mezelf gemaakt”, zegt Bieber in het fragment. “Als de focus op jezelf ligt, verlies je je doelen uit het oog. Hoe ouder ik word, hoe meer ik me realiseer dat ik mijn talent niet voor de juiste doeleinden gebruikt heb. Het draait niet om mij. Het gaat om iemand helpen die iets moeilijks meegemaakt heeft.”
Burn-out, bruiloft en nieuwe plaat
De documentaire begint in 2017. Bieber annuleerde toen zijn Purpose tour. Zijn manager Scooter Braun vertelt in de reeks dat de jonge ster vroeger al eens gepushed werd voor nieuwe platen en nieuwe tours. Op een bepaald moment werd Bieber echter doodmoe. Tegenwoordig ligt de focus van het management echter vooral op de mentale en fysieke gezondheid van de superster. In Seasons komt Bieber vooral over als een stabiele, volwassen man die na een lange periode van rust zijn carrière weer nieuw leven inblaast.
Regisseur Michael Ratner liet aan het Amerikaanse muziektijdschrift Rolling Stone weten dat Bieber zijn huwelijk met Hailey Baldwin tijdens de volgende afleveringen extra in de verf gezet zal worden. “Je zal de wedding planning van dichtbij kunnen volgen en je zal het koppel in hun dagelijks leven zien”, zei Ratner.
Bieber, de redder van YouTube?
Eigenlijk is het best ironisch dat Bieber terugkeert naar YouTube. Zo ontdekte Scooter Braun de 13-jarige Bieber in 2007 op het videoplatform. Zoals we eerder schreven, is Justin Bieber: Seasons de duurste YouTube Original die ooit gemaakt werd voor het platform. De tiendelige reeks kostte in totaal zo’n 20 miljoen dollar of 17,9 miljoen euro.
De tijd dat mensen dagenlang op YouTube filmpjes bekeken, begint stilaan tot het verleden te behoren. Zo kan de kijkbeluste internetter voor een appel en een ei kwalitatieve series en films bekijken via streamingdiensten zoals Netflix.
YouTube probeert op die evolutie in te spelen door de betalende dienst YouTube Premium te lanceren met exclusieve content. Zeker nu de razend populaire vlogger PewDiePie het platform (voorlopig) verlaat, wordt het voor YouTube een uitdaging om zich anno 2020 heruit te vinden en relevant te blijven. Of Justin Bieber YouTube daarbij zal kunnen helpen, valt nog af te wachten.