K-popgroep BTS verpulvert YouTuberecord van Taylor Swift

K-pop is al lang geen kleine speler meer in de muziekindustrie. De Koreaanse popmuziek is de wereld aan het veroveren en heeft op die verovertocht Taylor Swift klein gekregen. De K-popgroep BTS heeft namelijk het YouTuberecord van de Amerikaanse zangeres overtuigend gebroken. 

De kans bestaat dat je nog nooit gehoord hebt van BTS, maar daar zal waarschijnlijk snel verandering in komen. De K-popgroep heeft namelijk bewezen dat ze groter zijn dan Taylor Swift door haar YouTube-record te verpulveren. (Alles wat je moet weten over K-pop vind je hier.)

BTS

Het is niet de eerste keer dat BTS onder de aandacht kwam. De Bantang Boys, zoals de groep voluit heet, slaagden er eerder dit jaar in om als eerste K-popgroep op de eerste plaats te staan in de Amerikaanse Billboard 200 hitlijst. Dat deden ze met hun album ‘Love Yourself: Tear‘. De nummers DNA en Fake Love van dit album werden in no-time wereldhits en werden zelfs in ons land op de radio gespeeld.

Nu heeft BTS een nieuw album uit, dat het vervolg vormt op ‘Love Yourself: Tear’. Het nieuwe album ‘Love Yourself: Answer‘ is een compilatiealbum van hun grootste hits, maar er staan ook zeven nieuwe nummers op dit album. En de hitsingle van het nummer heeft een indrukwekkend record gebroken.

56,2 miljoen

BTS lanceerde het nummer IDOL, gelijktijdig met het album ‘Love Yourself: Answer’ , vrijdag op YouTube. Het nummer werd al een tijdje geteased op sociale media. Hierdoor was de wereldwijde anticipatie voor het nummer enorm. Iets wat duidelijk werd in de views die de clip van het nummer in één dag bij elkaar wist te sprokkelen.

In 24 uur wist de eclectische videoclip maar liefst 56,2 miljoen views te verzamelen. Waarmee de Bangtan Boys een record breken dat gesteld was door Taylor Swift. De videoclip van Look What You Made Me Do van Taylor Swift haalde in augustus vorig jaar 43,2 views in 24 uur. Hierdoor had Taylor Swift bijna een jaar lang de titel voor ‘meest bekeken muziekvideo in 24 uur’ op haar naam staan. K-popgroep Blackpink kwam een maand geleden in de buurt van dit record, maar strandde uiteindelijk op 36,2 views. Maar nu is het een andere K-popgroep dus wel gelukt. Op dit moment heeft IDOL van BTS al meer dan 70 miljoen views dus zal het ook in een recordtijd de kaap van de 100 miljoen halen.

Maar dat is niet alles, er bestaat ook een tweede versie van het nummer IDOL. Op deze versie zingt de Amerikaanse zangeres Nicki Minaj mee. De kans is dus groot dat BTS hun stunt nog een keer zullen overdoen wanneer de videoclip voor de Nicki Minaj-versie van IDOL wordt gelanceerd.

Top 10 meest bekeken muziekvideo’s in 24 uur

Het is dus niet enkel BTS dat scoort op YouTube. Wanneer je kijkt naar de top 10 van meest bekeken muziekvideo’s op YouTube wordt al snel duidelijk hoe populair K-pop is op de videowebsite. Deze lijst wordt namelijk gedomineerd door K-popgroepen. Zo zijn vier nummers van de top 5 afkomstig uit Zuid-Korea.

  1. BTS – IDOL: 56,2 miljoen views
  2. Taylor Swift – Look What You Made Me Do: 43,2 miljoen views
  3. Blackpink – DDU-DU DDU-DU: 36,2 miljoen views
  4. Psy – Gentleman: 36 miljoen views
  5. BTS – FAKE LOVE: 35,9 miljoen views
  6. Nicky Jam (ft. J Balvin) – X (EQUIS): 29,7 miljoen views
  7. Adele – Hello: 27,7 miljoen views
  8. RedOne (ft. Daddy Yankee, French Montana & Dinah Jane) – Boom Boom: 24,1 miljoen views
  9. Miley Cyrus – Wrecking Ball: 22,6 miljoen views
  10. Luis Fonsi, Daddy Yankee (ft. Justin Bieber) – Despacito (Remix): 22,4 miljoen views

Wereldtour

Een dag na de lancering van het album ‘Love Yourself: Answer’ ging de wereldtour van BTS van start. Gisteren vond het eerste concert van die tour plaats in Seoul in hun thuisland Zuid-Korea. De tour zal vanuit Zuid-Korea verdergaan.

In september staan de Bangtan Boys vijftien keer in de Verenigde Staten, waarna ze doorreizen naar Europa. Tijdens het Europese luik van hun wereldtour zal BTS onder andere halt houden in Amsterdam, Parijs en Londen. Alle tickets voor deze concerten zijn al maandenlang de deur uit. Wat nog maar eens aantoont dat K-pop niet langer een kleine speler is in de muziekindustrie, maar wel degelijk een genre is waar rekening mee gehouden moet worden.

YouTube
Meer
Lees meer...