Kerstreclame John Lewis krijgt voor het eerst gemengde reacties

Het Britse warenhuis John Lewis imponeert elk jaar met een emotionele kerstadvertentie. En dit jaar is geen uitzondering. Wat echter wél uitzonderlijk is, is de tegenvallende reactie. Waar de reclamefilmpjes doorgaans op lovende kritieken kunnen rekenen, stelt het spotje volgens velen teleur. 

Voor menig Brit staat de lancering van de kerstadvertentie van John Lewis gelijk met het moment waarop we met z’n allen enthousiast mogen beginnen worden over Kerstmis. Maar dit jaar is er toch een domper op de feestvreugde, want velen vinden de advertentie van dit jaar een teleurstelling.

#MozTheMonster

In het spotje zien we een schattige jongen die bevriend raakt met het monster onder zijn bed, Moz Het Monster genaamd. Maar omdat hij zo’n goede vriendjes wordt, spelen de twee de hele nacht en vergeet hij te slapen. Tot hij op Kerstmis een cadeautje krijgt dat alléén maar van Moz kan zijn. Hij doet het pakje open en vindt een nachtlampje waardoor het monster onder zijn bed verdwijnt.

Het is een schattig verhaal over de verbeelding van een kind en de mooie oplossing die de ouders (want dat pakje is natuurlijk niet écht van Moz) aanreiken. Toch zijn reacties verdeeld. Mensen geven aan dat ze meer verwachtten van de kerstadvertentie.

“Grote teleurstelling”

De nieuwe kerstadvertentie had nochtans alles in huis om een schot in de roos te worden. Het spotje werd geregisseerd door Oscarwinnaar Michel Gondry, die eerder al verantwoordelijk was voor de film Eternal Sunshine of the Spotless Mind. En ook voor de muziek in de advertentie werd gekozen voor grote namen. De Britse band Elbow coverde voor het spotje het prachtige nummer Golden Slumbers van The Beatles. Maar de grote namen mochten niet baten.

Ieder jaar tellen kerstfanaten af naar de dag waarop de advertentie gepubliceerd wordt, maar dit jaar was het volgens velen een grote teleurstelling. Het reclamefilmpje mist de schattigheid van Monty The Penguin uit 2014 en de tristesse van The Man On The Moon uit 2015. Mensen tweeten dat ze de link met Kerstmis missen en spreken zelfs van de slechtste kerstreclame aller tijden.

Ook op YouTube wordt de reclame minder goed ontvangen dan we van John Lewis gewoon zijn. De video kreeg al meer dan 6.000 duimpjes naar beneden, een groot getal als je weet dat het geliefde pinguïnspotje uit 2014 op drie jaar tijd amper 2.000 negatieve stemmen verzamelde.

Multicultureel gezin

Maar het zijn niet alleen het thema en het verhaal van het spotje dat bekritiseerd worden. Ook de personages vormen het mikpunt van kritiek. In het spotje van John Lewis zien we een multicultureel gezin met een zwarte vader en een blanke moeder. Doodnormaal, zou je denken, maar volgens vele criticasters voelt het geforceerd aan.

Vooral in de reacties op YouTube wordt er fel gereageerd op de samenstelling van het gezin. De reacties gaan er van “Blank zijn is oké” tot “Diversiteit is blanke genocide”. Gelukkig zijn er ook veel mensen die de keuze van John Lewis appreciëren en de diversiteit juist toejuichen.

Positieve reacties

Natuurlijk zijn er ook positieve reacties op het kerstspotje. Verschillende mensen laten weten dat ze “in love” zijn met Moz het monster en dat ze het reclamefilmpje schattig en herkenbaar vinden. Het spotje brengt hen helemaal in de kerststemming en sommigen geven ook aan dat ze geëmotioneerd raakten van het verhaal van #MozTheMonster.

Maar er is één ding waar iedereen het wél over eens is, de allerbeste kerstadvertentie aller tijden is nog steeds dat van 2014, waarin we allemaal verliefd werden op Monty de pinguïn.

Bekijk hier nog eens de prachtige kerstadvertentie van 2014:

Meer
Lees meer...