Kraft Heinz schrapt kunstmatige kleurstoffen in de VS

Kraft Heinz, bekend van klassiekers als Mac & Cheese en Heinz ketchup, heeft aangekondigd dat het tegen eind 2027 geen kunstmatige kleurstoffen meer zal gebruiken in producten die het in de Verenigde Staten verkoopt. De beslissing komt er na jarenlange druk van consumenten, gezondheidsorganisaties en het Amerikaanse ministerie van Volksgezondheid onder leiding van Robert F. Kennedy Jr.

Het voedingsconcern benadrukt dat het merendeel van zijn producten al natuurlijke kleurstoffen bevat of volledig kleurloos is. Toch gaat het met deze beslissing nog een stap verder in het afbouwen van synthetische toevoegingen. Kraft Heinz verwijderde in 2016 al kunstmatige kleurstoffen uit zijn iconische Mac & Cheese.

De nieuwe maatregel past binnen een bredere trend van transparantie en gezondheid in de voedingsindustrie, waar steeds meer consumenten vragen om “clean labels” – producten zonder onnodige chemische toevoegingen.

Steun van Kenned

Robert F. Kennedy Jr., de Amerikaanse minister van Volksgezondheid, reageerde positief op het nieuws. Hij noemde de beslissing “een bewijs dat de voedingsindustrie reageert op duidelijke, wetenschappelijk onderbouwde regelgeving.”

De aankondiging van Kraft Heinz lijkt ook andere grote spelers in beweging te brengen. Zo maakte General Mills – producent van onder andere Cheerios en Trix – bekend dat het bedrijf tegen de zomer van 2026 gecertificeerde kleurstoffen uit ontbijtgranen en schoolmaaltijden in de VS wil bannen. Tegen 2027 moeten al hun producten vrij zijn van kunstmatige kleurstoffen.

Gezondheidszorgen nemen toe

De verschuiving komt niet uit het niets. Al jaren luiden experts en non-profitorganisaties de alarmbel over mogelijke risico’s van synthetische kleurstoffen, die vaak gemaakt worden op basis van aardolie. Studies suggereren een verband met kankerverwekkende eigenschappen en neurologische problemen bij kinderen.

Door voedsel visueel aantrekkelijker te maken met felle kleuren, zouden fabrikanten consumenten misleiden over de werkelijke inhoud en kwaliteit van hun producten. De roep om strengere regulering klinkt dan ook steeds luider in zowel de Verenigde Staten als Europa.

Meer
Lees meer...