De lucratieve doorverkoopmarkt voor sneakers stort ineen: hoe is het zover kunnen komen?

De eens zo lucratieve markt voor tweedehandssneakers is helemaal ineengestort. Grote sneakerfabrikanten pasten hun productiestrategie aan en de doorverkoopmarkt kon moeilijk volgen. Maar volgens experts is dit nog niet het einde.

Door Corneel Vanfleteren

Waarom is dit belangrijk?

Exclusieve producten kennen vaak een succesvolle tweedehandsmarkt. Gelimiteerde oplages creëren waarde. Soms wordt er ook flink in geïnvesteerd. Maar dit soort verhalen kunnen snel uiteenspatten. Na allerlei hypes en rages lijken sneakers het volgende slachtoffer te worden.


In het nieuws: Twee vooraanstaande tweedehandsplatformen van sneakers gingen failliet.

  • De faillissementen van de grote Europese sneakermarktplaatsen Restocks uit Nederland en Kikikickz uit Frankrijk kwamen voor buitenstaanders als een verrassing, maar waren voor insiders en volgers van de sneakerwereld te verwachten, beschrijft de site Business of Fashion.
  • Deze incidenten staan niet op zichzelf. Ze markeren een krimp in de doorverkoopmarkt voor sneakers, die te maken heeft met overproductie door grote merken zoals Nike en Adidas, waardoor de waarde op de tweedehandsmarkt daalt.
  • Nike en Adidas, reuzen in de sneakerindustrie, hebben hun productiestrategieën aangepast door respectievelijk de productie van de meest gewilde modellen te verhogen en de populaire Yeezy-lijn stop te zetten. Deze wijzigingen hebben geleid tot een verzadiging van de markt en een daling van de exclusiviteit en waarde van de sneakers op de doorverkoopmarkt.
  • Het zorgde ervoor dat kleinere verkoopplatformen volledig uit de markt werden gedrukt. Grotere spelers zoals StockX, Stadium Goods en GOAT moesten zich aanpassen door te diversifiëren naar nieuwe categorieën en consolidatie. Maar ook zij zijn niet volledig immuun voor de veranderende marktomstandigheden.

Beterschap op komst?

De details: Na de klim volgde de klap, gevolgd door een nieuwe klim?

  • De tweedehandsmarkt voor sneakers bereikte een hoogtepunt tegen het einde van 2022, toen de constante stroom van samenwerkingen en kleine variaties op retro sneakers leidde tot verzadiging en vermoeidheid onder verzamelaars.
  • Nu volgt dus een absolute neergang. Naast de oververzadiging en de vallende prijzen zijn ook de hoge kosten van leningen nefast. Ze maken investeerders huiverig voor speculatieve ondernemingen.
  • Toch zijn er lichtpuntjes: zeldzame samenwerkingen en verzamelobjecten blijven hoog geprijsd en vormen zo een belangrijke inkomstenbron voor de overgebleven doorverkopers. Tegelijk komen nieuwe sneakermerken op die innovatie brengen, maar het gat dat door Nike en Adidas geslagen is, kan niet helemaal worden opgevuld.
  • Experts geloven dat de markt uiteindelijk zal herstellen. Door innovatie binnen de sector zal de secundaire markt weer opleven. “Ik geloof dat als de algemene markt herstelt en consumenten minder angstig worden, we zullen zien dat de doorverkoopwaarden weer beginnen te stijgen”, zegt Yu-Ming Wu, voormalig werknemer bij het platform Stadium Goods.
Meer
Lees meer...