Kevin Systrom, medeoprichter van Instagram, is niet blij met de richting die Instagram de laatste jaren uitgaat. Dat vertelt hij in een podcast. Systrom richtte in 2010 samen met Mike Krieger het bedrijf op. In 2012 werd de app overgekocht door Meta.
Je kan het je nu amper nog voorstellen, maar enkele jaren geleden bestonden de Instagram Stories nog niet. Toen moest je elke herinnering die je met je volgers wou delen op je feed. Dat zorgde er vaak voor dat accounts naast foto’s van de personen zelf ook vol stonden met landschappen, eten en andere dagdagelijkse dingen.
Na de komst van die Stories onderging Instagram nog veel meer veranderingen. Zo lijkt de app de laatste jaren vooral te focussen op content, influencers, marketing en reels. En die veranderingen kwamen de app volgens mede-oprichter Kevin Systrom niet altijd ten goede.
Nieuwe focus
Dat Instagram druk bezig is met nieuwe functies en updates, is al langer bekend. Daarbij volgen ze vaak de nieuwste trends. Sinds de zware concurrentie met TikTok geven ze zo meer aandacht aan Reels en door Spotify lanceerde Instagram ook al een eigen jaarlijkse recap. Ook experimenteren ze nog met de chronologie op de tijdlijn, krijgen gebruikers meer aanbevolen posts, enzovoort.
Daarnaast ligt de focus natuurlijk ook nog steeds sterk op het verdienmodel, influencers en marketing. Zo is de app nog steeds de place to be voor influencers die per post betaald worden én staat er zo goed als op de helft van de posts een #ad. De eigenheid en echtheid van het sociale medium lijkt op die manier soms ver te zoeken.
Meer deals, meer geld
“Ik denk dat we de ziel van wat Instagram Instagram maakte, zijn verloren”, vertelt Systrom in de podcast On with Kara Swisher. “Het meeste spijt heb ik van het feit dat de app zo ontzettend commercieel is geworden. De app focust nu op meer makers, meer deals en meer geld.”
En dat aspect komt de sociale kant van Instagram volgens hem niet ten goede. “Het leven is hard en alles wat mensen op de app posten is maar een topje van de ijsberg. Sommigen zien het als een wedstrijdje ‘om ter mooiste leventje’. Je ziet amper nog normale foto’s, bij alles staat #ad. Dat is niet het Instagram dat wij zijn gestart.” Ondertussen werkt Systrom samen met Krieger aan een nieuwe app, Artifact.