Door de recordvolumes aan pakjes die verstuurd worden, kan Bpost de aflevering ervan niet meer bolwerken. HEMA kan ervan meespreken: pakjes van de winkelketen werden vorige week geweigerd, waardoor de Black Friday-promoties deels op de schop gaan.
De zakenkrant De Tijd schetst woensdag het verhaal van HEMA, waarbij vier vrachtwagens vol pakjes vorige week geweigerd werden in het distributiecentrum van Bpost. “Die pakjes zijn nu pas in verwerking. We hebben zelfs overwogen onze webshop te sluiten”, zegt topvrouw Carla Velghe, die de promoties terugschroefde om klanten niet nog meer aan te moedigen tot aankopen. “Het omzetverlies is gigantisch.”
HEMA is niet de enige. Ook “een elektroketen” zag vrachtwagens geweigerd worden. “De levering een dag na bestelling kan Bpost sinds de lockdown niet meer garanderen. Wij sturen klanten zoveel mogelijk naar onze eigen winkels om zelf aankopen op te halen”, klinkt het. Ook kleinere spelers hekelen de toeslag van 1 euro die Bpost aanrekent voor zakelijke klanten. Meer betalen voor minder goede service, noemen ze het.
Bureaupersoneel
Bpost erkent de problematiek, maar wijst erop dat het bedrijf alles doet wat het kan. “We namen 3.000 extra postbodes aan en we organiseren extra leverrondes. Zelfs het bureaupersoneel levert mee”, stelt woordvoerster Veerle Van Mierlo. “Het gros van de pakjes wordt op tijd geleverd.”
Dat de vrachtwagens geweigerd werden, bevestigt het postbedrijf. Maar er is een goede reden voor. “De winkels geven ons prognoses, die we gebruiken om ons te organiseren. Zegt een bedrijf dat het vijf vrachtwagens naar ons sorteercentrum stuurt en zijn dat er uiteindelijk tien, dan kunnen wij niet anders dan enkele trucks te weigeren”, besluit de woordvoerster.