Straks minder politiek in je Facebook newsfeed? Socialmediareus test filters uit in Europa

Facebook kondigt een verruiming aan van een test om politieke berichten te beperken in het nieuwsoverzicht, de berichtenlijst op de startpagina, van elke gebruiker. Onder meer Zweden, Spanje en Ierland zijn aan de beurt. Volgens de socialmediagigant zijn veel gebruikers vragende partij.

Topman Mark Zuckerberg kondigde begin dit jaar aan dat Facebook stappen overweegt om politieke berichten, die van verscheidene media, groeperingen of de politici zelf kunnen komen, te beperken in de nieuwsfeed van de gebruikers.

Algoritmes

Het past in zijn plannen om van Facebook een meer apolitiek platform te maken. Minder zure oprispingen en meer feelgood, zeg maar. De algoritmes van het sociale netwerk krijgen al langer het verwijt dat ze extreme politieke meningen voeden en bevolkingsgroepen tegen elkaar opzetten. Rond de Amerikaanse presidentsverkiezingen van eind vorig jaar bande Facebook nieuwe politieke reclame, al vonden velen die maatregel halfslachtig.

In februari werd voor het eerst een aangepast algoritme uitgetest, waarbij de comments of de likes bij een politieke post een lagere weging krijgen, zodat ze minder snel opduiken in de nieuwsoverzichten van de deelnemers aan de test. Facebook probeert ook de politieke posts te dempen die, op basis van de reacties van anderen, een grote kans hebben op een negatieve reactie van de gebruiker.

Na de eerste testen bij een beperkt aantal gebruikers in Canada, Brazilië, Indonesië en de Verenigde Staten, wordt de oefening nu uitgebreid naar Costa Rica, Zweden, Spanje en Ierland. Facebookdirecteur Aastha Gupta laat in een blogpost uitschijnen dat een uitbreiding naar nog andere landen te verwachten is in de komende maanden.

Belgische politici dol op Facebook

De communicatiestrategen van de Belgische politieke partijen zullen de ontwikkelingen ongetwijfeld met argusogen volgen. Er zitten 7 Belgen in de Europese top 10 van politici die meest uitgeven op Facebook, zo bleek recentelijk nog.

Mochten de beperkingen standaard worden, dan heeft dat niet alleen grote gevolgen voor het bereik van politici die op Facebook erg actief zijn, maar ook voor mediabedrijven die veel aan politieke berichtgeving doen. Gupta zegt dat de testen daarom stapsgewijs zullen plaatsvinden.

(bzg)

Meer
Lees meer...