Netflix grijpt in enkele landen drastisch in. Het goedkoopste abonnement, Basic, verdwijnt van de markt. Gebruikers die voorheen voor dit abonnement kozen, hebben nu de keuze: ofwel meer betalen voor een abonnement zonder reclame, ofwel overschakelen naar een abonnement mét reclame voor de laagste prijs.
De maatregel, die al langer op de loer lag, gaat binnenkort in. In landen waar Netflix al een goedkoper abonnement met reclame aanbiedt, zoals Canada en het Verenigd Koninkrijk, verdwijnt Basic per 4 juni 2024. Bestaande klanten worden vanaf 1 juni automatisch overgezet naar het ‘Standard with Ads‘-abonnement.
Kritiek op prijsverhoging
De beslissing van Netflix stuit op heel wat kritiek. Gebruikers die geen zin hebben in reclame, zien zich nu geconfronteerd met een verplichte prijsverhoging of het kijken van reclame. Velen dreigen dan ook met het opzeggen van hun abonnement. Of dat ook daadwerkelijk massaal zal gebeuren, valt af te wachten. Eerder dreigden al veel mensen met opzeggen toen Netflix het delen van wachtwoorden aanpakte, maar dat bleek uiteindelijk mee te vallen.
België voorlopig gespaard
Voor Belgische Netflix-gebruikers is er op dit moment nog geen reden tot paniek. Basic blijft voorlopig beschikbaar in ons land. De kans is echter groot dat ook hier het goedkoopste abonnement op termijn verdwijnt, zodra ‘Standard with Ads’ overal is uitgerold.