Netflix verloor in tweede kwartaal nog eens 970.000 abonnees

Streamingdienst Netflix is in het tweede kwartaal van 2022 nog eens 970.000 abonnees verloren. In het eerste kwartaal van 2022 ging het al om een verlies van 200.000 abonnees. Netflix zal nu proberen om deze tendens om te keren door de introductie van een goedkoper abonnement mét reclame.

In april 2022 moest Netflix bij de presentatie van de kwartaalcijfers voor het eerst toegeven dat het abonnees verloren had. Hoewel Netflix toen een groei met 2 miljoen abonnees verwachtte, verloor het er uiteindelijk 200.000. Die trend zet het nu door naar het tweede kwartaal.

970.000 abonnees

Netflix voorspelde voor het tweede kwartaal van 2022 een verlies van 2 miljoen abonnees. Daar bleef het flink onder, maar toch moet de streamingdienst het nu met 970.000 abonnees minder stellen. In totaal telt Netflix nog 220,67 miljoen abonnees waarmee het wel de grootste streamingdienst blijft.

Het verlies van abonnees hangt uiteraard samen met de komst van andere streamingdiensten die steeds meer gebruikers af weten te snoepen van Netflix. Disney+ liet in april nog weten dat het in totaal 137,7 miljoen abonnees telde. Waarvan 7,9 miljoen nieuwe abonnees uit de eerste drie maanden van 2022. Voor het tweede kwartaal zijn er nog geen cijfers bekend van Disney+.

Reclame

Het gaat dus de slechte richting uit met Netflix. Maar de streamingdienst heeft een plan om het tij te doen keren. Zo verwacht het in het derde kwartaal een miljoen nieuwe abonnees te kunnen lokken.

Netflix hoopt volgend jaar ook een nieuw abonnement te lanceren. Daarbij zal je minder betalen, maar zal je wel reclame zien tussen de films en series die je bekijkt. Hiervoor zal Netflix samenwerken met Microsoft, dat in zal staan voor de verspreiding van de advertenties.

Netflix werkt ook aan een manier om vrienden of familieleden die niet onder hetzelfde dak wonen een account te laten delen tegen betalen. Veel mensen delen hun account al met mensen met wie ze niet samenwonen of delen hun wachtwoord met meer mensen dan toegelaten. Op die manier loopt Netflix heel wat betalende abonnees mis. De streamingdienst probeert daar al langer iets aan te doen en zit nu in de testfase van een oplossing. Ook dat zou gelanceerd worden in 2023.

Meer
Lees meer...