Netflix gaat volgend jaar opnieuw zes miljard euro investeren in eigen content. Maar het wil daarbij relatief gezien meer inzetten op films. Er zouden er volgend jaar maar liefst 80 moeten uitkomen op de streamingdienst.
Netflix wil daarmee de schaal waarop het films aanbiedt gelijktrekken met de productie van series zei contentdirecteur Ted Sarandos tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers van Netflix.
Sarandos verklaarde tegenover investeerders dat het gaat om films met uiteenlopende budgetten, maar dat er zeker ook grote films tussen zitten.
Netflix heeft voor 2018 zo’n 7 tot 8 miljard dollar (5,9 tot 6,8 miljard euro) gereserveerd voor het maken van films en series. Dit jaar geeft Netflix 6 miljard uit aan content.
Netflix heeft zijn totaal abonnees in het derde kwartaal van 2017 zien stijgen naar 109,25 miljoen. Daarmee presteerde het bedrijf boven verwachting. Van begin juli tot en met eind september 5,3 miljoen abonnees bij. Vorig jaar telde Netflix 86,74 miljoen betalende leden in het derde kwartaal.
Gaat goed met Netflix
De totale omzet van Netflix steeg in de afgelopen drie maanden naar bijna 3 miljard dollar (2,5 miljard euro), tegenover 2,29 miljard dollar een jaar eerder. In totaal haalde het bedrijf 130 miljoen dollar (110 miljoen euro) aan winst binnen, vergeleken met 52 miljoen dollar in dezelfde periode in 2016.
Die hoge omzet is vooral te danken aan de gestegen omzet uit streaming. Die steeg in het derde kwartaal met 33 procent in vergelijking met een jaar eerder naar 2,88 miljard dollar (2,44 miljard euro). Voornaamste reden van deze stijging is de groei in betalende abonnees.
Voor het vierde kwartaal van 2017 verwacht Netflix 6,43 miljoen nieuwe abonnees. Daarvan moeten er 5,05 miljoen uit andere landen dan de VS komen.
Netflix maakte onlangs bekend zijn abonnementsprijzen te verhogen. Het standaard-abonnement werd een euro duurder, de prijs voor het premium-abonnement steeg met twee euro. Dat heeft niet geleid tot veel opzeggingen.