Nieuw hoofdstuk in rel rond datalek Facebook: Zuckerberg mag het gaan uitleggen in Amerikaans Congres en Brits Lagerhuis

Bij Facebook hebben ze voor het eerst gereageerd op de commotie rond het analysebedrijf Cambridge Analytica dat op illegale wijze aan de persoonlijke informatie van zo’n 50 miljoen Facebookgebruikers kwam. Het internetbedrijf van Mark Zuckerberg kruipt nu helemaal in de slachtofferrol. Zowel het Britse Lagerhuis als het Amerikaanse Congres vragen nu een woordje uitleg van Facebook-CEO Zuckerberg.

De reactie van Facebook is boos. In Silicon Valley voelen ze zich bedrogen door Cambridge Analytica. Dat data- en analysebedrijf pochte er onder andere mee de gegevens van de heel wat Amerikaanse Facebookgebruikers te hebben ingezet voor de Trump-campagne in 2016. Dat schrijft de Britse krant The Guardian.

Cambridge Analytica-CEO Alexander Nix werd gisteren op non-actief gezet. Nix beweerde Trump “verschillende keren” ontmoet te hebben. Nix claimde dat zijn bedrijf essentieel was om Trump verkozen te krijgen. “We deden al de research, bezorgden al de data, de digitale campagne en de televisiecampagne”, zei hij aan reporters die zich voordeden als potentiële klanten in Sri Lanka.

Volgens The Guardian hebben topmannen van Cambridge Analytica ermee uitgepakt “niet-traceerbare” advertenties gebruikt te hebben op social media om hun klanten in verkiezingen te steunen: “We plaatste gewoon informatie in de bloedsomloop van het internet en zagen het groeien. Geef het af en toe een kleine push en zo neemt het vorm aan. Dit soort content infiltreert de online gemeenschap, zonder op branding te moeten steunen.”

Het bedrijf heeft een onafhankelijk onderzoek aangekondigd. Bij Cambridge Analytica ontkennen ze nu alle beschuldigingen.

“Dag en nacht in de weer”

Mark (Zuckerberg, red.), Sheryl (Sandberg, red.) en hun teams zijn dag en nacht in de weer om alle feiten boven tafel te krijgen en de juiste actie te ondernemen, want ze zijn zich bewust van de ernst van de zaak”, laat Facebook weten in een persbericht.

De internetmastodont meldt nog dat het zijn richtlijnen zal aanpassen en versterken om de persoonlijke gegevens van zijn gebruikers te beschermen.

Alex Stamos, de chef informatieveiligheid van Facebook, stapte pas nog op naar aanleiding van de aanslepende discussie rond de aanpak van fake news.

Autoriteiten vragen uitleg

Britse en Amerikaanse politici eisen nu dat Facebook-CEO Mark Zuckerberg uitleg komt geven over het gebruik van privégegevens. Een commissie van het Britse Lagerhuis heeft Zuckerberg ontboden om te komen getuigen over zijn manier van werken. In zijn uitnodiging worden Facebook en Zuckerberg ervan beschuldigd het Brits parlement te hebben misleid.

“Lagere functionarissen hebben consequent het risico onderschat dat privégegevens zonder medeweten van de gebruikers in handen van derden zouden komen”, schrijft Damian Collins, de voorzitter van de parlementscommissie die zich onder andere over de verspreiding van fake news buigt. Zuckerberg moet binnen de week reageren.

Het Amerikaanse Congres gaf eerder al te kennen dat Facebook uitleg moet komen geven. De invloedrijke Democratische senator Dianne Feinstein stelde gisteravond dat Zuckerberg in de Amerikaanse Senaat moet komen getuigen over de Cambridge Analytica-zaak.

Verder zal de Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC) onderzoeken of Facebook de privacywetgeving effectief heeft overtreden. Als dat het geval is, heeft Zuckerberg torenhoge boetes aan zijn broek. Facebook geeft toe dat de FTC een brief heeft aangekondigd, maar zegt dat er voorlopig geen formeel onderzoek komt.

Zelfs het Europees Parlement wil een woordje uitleg van Zuckerberg. Parlementsvoorzitter Antonio Tajani (Forza Italia) wil bevestiging dat de gegevens van EU-burgers “niet zijn gebruikt om de democratie te manipuleren”.

Waarde van Facebook daalt

Naar aanleiding van de rel is de waarde van Facebook aanzienlijk gedaald op de Amerikaanse beurs. In twee dagen tijd is het bedrijf van Zuckerberg tientallen miljarden dollars minder waard geworden. Het aandeel Facebook zakte maandag met bijna 7 procent. Momenteel staat Facebook zo’n 4 à 5 procent lager. Ook Amazon en Instagram verloren waarde.

Veel beleggers en adverteerders vrezen ook dat de strengere regels zullen leiden tot minder reclame-inkomsten.

Meer
Lees meer...