Nieuw op Netflix deze week: het derde seizoen van ‘GLOW’ en filmtoppers ‘Coco’ en ‘Blade Runner 2049’

Iets over de helft van de zomervakantie kan je de mensen in twee groepen delen: degene die hun vakantie al achter de rug hebben en zij die hem nog tegoed hebben. Voor die tweede groep raden wij een bingewatchvakantie aan met deze week voorop het derde seizoen van GLOW.

Series

Orange Is The New Black is ondertussen afgelopen en anders dan bij de twee eerdere seizoenen is Jenji Kohan, de bedenkster van die reeks, ook niet langer betrokken bij GLOW. Kohan is nu volop bezig met Slutty Teenage Bounty Hunters, een nieuwe komediereeks voor Netflix.

Weinig veranderingen aan een succesformule in het derde seizoen waarin het gezelschap worstelende vrouwen zich naar Las Vegas verplaatsen. Het knappe aan GLOW is dat de reeks zich niet laat beperken tot een reeks over worstelende vrouwen. In de pilootaflevering zien we Alison Brie in de openingsscène auditie doen. Ze leest verkeerdelijk – en met opzet – de mannenrol die veel meer vlees heeft dan de vrouwenrol. Dit is geen grap, dit is een aanklacht. En dat in een reeks vol sterke vrouwelijke personages.

Las Chicas Del Cable was de eerste 100% Spaanse Netflix Original en speelt zich af in het Madrid van de jaren 1920. De reeks draait om Alba Romero en drie andere telefonisten, een droomjob in de tijd waarin de telefoon een stevige opmars kende. De vier dames hopen elk om hun eigen redenen telefoniste te wordenen streven elk op hun eigen manier naar vrijheid.

De reeks – die al aan zijn vierde seizoen toe is – is nog altijd een underdog bij serieliefhebbers, maar is zeker het bekijken waard. In het vierde seizoen zien we dat Alba al heel wat trapjes is opgeklommen op de ladder binnen het telefoonbedrijf, maar verder verandert er weinig: Las Chicas Del Cable houdt er nog steeds een prettig sprankelend tempo op na. Bovendien huizen er veel thema’s tegelijkertijd in de reeks – het is een heist movie, een periodiek drama en een liefdesverhaal – en dat zonder dat de drie elkaar in de weg beginnen te lopen. Dus wie nog op zoek is naar een nieuwe serie: bij deze is ze gevonden.

Brazilië brengt ons deze week Sintonia, een zesdelige jeugdreeks die zich afspeelt in de favela’s (de Braziliaanse krottenwijken) waar er geen dag voorbij gaat zonder geweld. Het verhaal draait rond drie jeugdvrienden die onder invloed van muziek, drugs en religie in dat milieu opgroeien en die dromen van een leven buiten de sloppenwijken.

Films

Geen nieuwe films op Netflix deze week, maar wel twee fantastische films uit het gezegende filmjaar 2017. Eén van die twee is Coco, één van de voltreffers van Pixar waarin de studio de dodenwereld verkent.

De jonge Miguel komt per ongeluk in die wereld terecht op de Mexicaanse Día de los Muertos, een uitbundig feest waar families bij elkaar komen om samen de herinnering aan de doden levend te houden. Hij wil terug naar het rijk der levenden, maar niet voor hij van zijn voorvader en groot idool Ernesto de la Cruz de zegen heeft gekregen om muziek te mogen en blijven maken.

Coco gaat over sterfelijkheid en over het levend houden van de herinnering aan de overledenen, maar ook over vergeten worden, over eenzaamheid, over ambitie, over keuzes maken én over het belang van muziek en het effect van muziek op herinnering. Ja, er zal zeker een traantje weggepinkt moeten worden.

De andere hedendaagse klassieker is Blade Runner 2049, het soort van vervolg op de klassieker Blade Runner (1982) waar de onlangs overleden Rutger Hauer een belangrijke rol in speelden. Blade Runner 2049 speelt zich dertig jaar later af. Na de opstanden van androïden (de Replicanten) van dertig jaar geleden heeft een zekere Wallace (Jared Leto) de robots verbeterd. De nieuwe Replicanten gaan levenslang mee en kunnen niet opstandig zijn. Sommige Replicanten zijn Blade Runners, politieagenten wiens taak het nog altijd is om Replicanten die zich verbergen op te sporen en uit te schakelen.

Eén van die Blade Runners is agent K (Ryan Gosling). Wanneer hij na een missie de begraven restanten van een vrouw onder een boom ontdekt, blijkt dat ten minste één Replica ooit zwanger was, wat zou kunnen betekenen dat Replicas zich kunnen voortplanten. Die mogelijkheid zet heel de wereld op losse schroeven en het hoofd van de LAPD wil dan ook dat agent K precies uitzoekt hoe het allemaal precies in elkaar zit.

Dat is alleen nog maar het begin van een film die met zijn 163 minuten een behoorlijk lijvige speelduur heeft. Aan het roer van deze grote machine zat Denis Villeneuve, de nu 52-jarige regisseur die zich sinds 2010 in een recordtempo de kijker in aan het filmen is met films als Prisoners, Sicario en ook Arrival, de film die ervoor zorgde dat hij voor Blade Runner 2049 carte blanche kreeg van de studio.

Docu

Voor wie houdt van geheime genootschappen en complottheorieën is er in de categorie ‘akelige docu’ deze week The Family. Deze vijfdelige docureeks vertelt het verhaal van een organisatie wiens doel het is om de scheiding tussen kerk en staat zoveel mogelijk terug te schroeven. In de vijf afleveringen krijgen we een overzicht van hun werking, hun doelen en hun invloed in Washington, vandaag met name binnen de regering Trump. Een bijzondere inkijk in een bijzonder geheimzinnige organisatie.

En om op een positieve noot te eindigen, hebben we nog een uitsmijter: bij Our Planet, de natuurdocumentaire waarvoor David Attenborough eventjes de deuren van de BBC achter zich toe trok, is nu een Behind The Scenes van een extra uurtje. Have fun!

Gesponsorde artikelen